overtuigingen aanpakken oude patronen verlaten
de kracht van overtuigingen
Iris Willems
de kracht van overtuigingen
05/24/2023
8 min
0

Daarom blijf je in oude patronen hangen

05/24/2023
8 min
0

Vraag jij je soms af waarom je altijd tegen diezelfde boom aanrijdt? (Figuurlijk)

Waarom je altijd dezelfde dominante bazen aantrekt?

Of waarom je altijd opgeeft, vlak voor je je doel bereikt?

Of waarom je altijd ziek wordt een dag voor je een belangrijk gesprek gaat voeren, op het moment dat je denkt dat je carrière eindelijk in de lift zit? 

Het lijkt wel alsof je jezelf tegenwerkt. Niet jij, maar je brein vol overtuigingen, zorgt daarvoor.  

Associaties van onze hersenen 

Gedachten brengen een chemische reactie in ons brein en ons lichaam teweeg en deze reactie beïnvloedt cellen in het hele lichaam. Constant ontstaan er verbindingen. Op de verbindingen die de cellen met elkaar leggen hebben we niet alle controle maar weet dat ons brein soms rare verbindingen, associaties maakt.

Herinner jij je de soep van oma? Als we ergens de geur van de soep van oma ruiken, gaan verschillende hersenkernen open. We denken aan oma, zien beelden verschijnen, herinneren ons plots woorden die ze uitsprak. 

Soms zijn die herinneringen liefdevol. Soms ook niet.

Stel je voor dat toen je klein was, een buurvrouw had die jou veel angst inboezemde. Er werd jou verteld dat ze een heks was. Ze droeg altijd een groene schort. De kans is reëel dat ons brein een associatie maakt tussen een boze bangelijke heks en een groene schort. En dan is er op je werk een klusjesman waar je nog nooit tegen sprak maar die jou een bangelijk gevoel geeft. Jouw brein associeert de groene schort  met bang zijn. Waarschijnlijk zie jij de link zelfs niet, je onderbewuste wel. 

Tijdens de vele oefeningen die op ons platform staan, krijgen de Prana-flix-leden een aha-gevoel: 'Aha, daarom voel ik mij bang bij die man.'

Associaties en overtuigingen

We weten inmiddels dat overtuigingen mentale voorstellingen zijn die mensen hebben over zichzelf en over alles wat met het leven te maken heeft. Deze ideeën en gedachten gaan meestal over wat voor hen waar is of niet waar is, wat goed of slecht is, wat juist of onjuist is, en wat mogelijk of onmogelijk is. Je leest het goed, overtuigingen zijn zwart-wit.

Overtuigingen werden gevormd door persoonlijke ervaringen, opvoeding, de maatschappij waarin we leven, het onderwijs dat we kregen, … Soms zijn overtuigingen bewust en weloverwogen, maar vaak zijn ze onbewust en automatisch. Ze beïnvloeden het gedrag en de emoties van mensen. Ze bepalen ons zelfbeeld, onze ideeën over relaties, de manier waarop we omgaan met situaties en hoe we beslissingen nemen. 

Onze hersenen zijn zo actief dat ze constant associaties maken, zelfs associaties maken die niet realistisch zijn. Overtuigingen ontstaan dus niet alleen rond zaken die je hoorde vertellen in je jeugd of die je echt meemaakte. Soms maken we overtuigingen op basis van veronderstellingen, op basis van onze eigen fantasie.

Als kind zag ik een ongeval met een zwarte auto. Ik dacht dat de bestuurder dood was. Telkens ik een zwarte auto zag, dacht ik aan dode mensen. Toen ik een zwarte auto kon kopen voor een goede prijs, voelde ik duidelijk weerstand. Ik werd mij bewust van de overtuiging dat zwarte auto’s veel ongevallen veroorzaken en wist vrij snel waar die vandaan kwam. Nadat ik de overtuiging veranderde, kocht ik de wagen en had er jaren plezier van.

Ons brein kickt op het grote gelijk

De relatie tussen de werking van onze hersenen en overtuigingen is redelijk complex omdat er zowel emotionele als cognitieve processen bij betrokken zijn. Wanneer we overtuigingen hebben gevormd, activeren deze bepaalde neurale netwerken in onze hersenen en in deze netwerken zit ook alle informatie die verband houdt met die overtuiging. Zo voelen we ons goed telkens een overtuiging bevestigt wordt.

Stel dat jij ervan overtuigd bent dat vrouwen altijd zeer emotioneel reageren. Dan ben jij, of is het netwerk in jouw hersenen dat die overtuiging ondersteunt, blij om gelijk te krijgen. Gelijken trekken gelijken aan. Meer nog, we zijn zelfs getriggerd naar situaties die deze overtuigingen ondersteunen. Het lijkt alsof je alleen maar vrouwen opmerkt die emotioneel reageren. Daardoor krijgt deze overtuiging constant bevestiging en dat komt omdat onze hersenen een beloningssysteem hebben dat reageert op informatie die onze bestaande overtuigingen bevestigt.

Als we informatie krijgen die in strijd is met deze overtuiging, komen er gevoelens van ongemak of afkeuring. Dat komt doordat ons brein een natuurlijke neiging heeft om informatie te verwerken op een manier die onze bestaande overtuigingen bevestigt.

Dus, ons brein zoekt constant naar iets wat wel matcht met onze overtuigingen en vermijdt wat niet matcht met onze overtuigingen.

Ons brein zorgt zelf voor patronen

Elke gedachte maakt neurotransmitters vrij. Gevoelens of reacties zetten je terug aan tot een bepaalde gedachten en gedachten zorgen voor reacties in ons lichaam. Die reacties gaan terug ons denkproces stimuleren. De acties en keuzes die we maken bij een overtuiging, worden een patroon en hoe langer we de overtuiging aanhouden, hoe dieper het patroon wordt ingeslepen.

 Een onbewuste koppeling zorgt voor een onbewuste overtuiging

Als je ouder was en een ruimere blik op de wereld had gehad, had je ook geweten dat je buurvrouw oud en eenzaam was, een vrouw die niet meer in staat was om haar huis op orde te krijgen. Ze was geen heks waar je bang voor moest zijn. 

Overtuigingen die als kind aangenomen worden, kunnen voor altijd vanuit je onderbewustzijn je gedrag sturen. Je wordt ouder maar je blijft bang reageren. Misschien, waarschijnlijk krijg je geen panische angst maar je voelt dat je de situatie uit de weg gaat. 

Overtuigingen die op jonge leeftijd ontstonden, zijn vaak dieper ingeprent in onze hersenen. Soms kan dat vervelende situaties opleveren. Zo ken ik een public speaker die zich plots heel hard enerveerde aan een vrouw op de tweede rij. Ze zat er gewoon en stelde zelfs geen vragen. Achteraf kwamen we er achter dat de vrouw de kleur van kleren droeg die een tante van hem droeg. Hij had altijd gevoeld dat die tante hem niet moest hebben.

Misschien heb je ook voorbeelden als deze?  

Een stem die je brein associeert met een leerkracht die jou belachelijk maakte.

Je afkeer ten opzichte van mannen met een das omdat de directeur jou op het matje riep.

Je reageert op een manier waarop je met je verstand weet dat er geen reden toe is. Je onderbewustzijn is aan zet. Weet dat ons onderbewuste brein ons voor 95% van wat we doen, stuurt.  

Overtuigingen en stress

Bij veel stress maakt ons lichaam adrenaline aan. Overtuigingen en het stresshormoon zetten mensen constant in actiemodus. Adrenaline is verslavend. Bij rust krijgen mensen ontwenningsverschijnselen, net als bij alcohol. Het lichaam is als het ware verslaafd aan het stresshormoon en de persoon heeft stress nodig. Het lichaam geeft dat aan. 

Bij chronische stress is de cortisol hoog. Cortisol breekt de dendrieten af. Dendrieten  spelen een cruciale rol bij het ontvangen van informatie van andere neuronen in de hersenen. Het zijn dus ontvangstantennes die mede bepalen of een signaal moet doorgegeven worden in het netwerk van ons brein. Stress kan er voor zorgen dat de communicatie binnen onze hersenen niet meer optimaal verloopt en dat de plasticiteit van onze hersenen vermindert. Dat kan leiden tot negatieve effecten op het geheugen, het leervermogen, andere cognitieve functies en zelfs verstoring van de organen.

Het goede nieuws is dat de dendrieten terug aangemaakt kunnen worden op voorwaarde dat de stress aangepakt wordt. Als het autonoom zenuwstelsel terug functioneer, vallen de kwalen weg. De omkering gebeurt alleen als we aan de chronische stress werken en het autonoom zenuwstelsel terug in balans brengen. En dat is de corebusiness van Prana.

Het autonoom zenuwstelsel in of uit balans

Ons autonoom zenuwstelsel bestaat uit twee systemen, het orthosympathische en het parasympathische zenuwstelsel. Deze werken als de een gaspedaal en een rempedaal van een auto.

Het orthosympathische zenuwstelsel wordt vaak geassocieerd met de "gaspedaal"-functie. Het orthosympathische zenuwstelsel bereidt het lichaam voor op actie en stimulerende situaties. Het activeert in stressvolle situaties het lichaam om te reageren op bedreigingen. Het verhoogt de hartslag, vernauwt de bloedvaten, verhoogt de bloeddruk en zorgt voor de afgifte van stresshormonen zoals adrenaline.

Het parasympathische zenuwstelsel wordt vaak geassocieerd met de "rempedaal"-functie. Het is verantwoordelijk voor het bevorderen van ontspanning, rust en herstel. Het parasympathische zenuwstelsel verlaagt de hartslag, ontspant de bloedvaten en bevordert de spijsvertering. Het helpt het lichaam te herstellen en te ontspannen na stressvolle situaties.

Het orthosympathische en parasympathische zenuwstelsel werken samen om het lichaam in evenwicht te houden. Bij chronische stress gaat de parasympaticus weinig werken, je blijft constant in stress en gaat alsmaar minder en minder functioneren. Sommige mensen hebben jaren na hun chronische stress nog last van de verstoring van de parasympaticus.

Zo hebben slaapproblemen voor 95% te maken met chronische stress en dat kan jaren na de stresssituaties nog de oorzaak zijn van een verstoorde slaap.  

Oefenen met Prana- technieken

Via onze audio-oefeningen helpen wij om bij verstoring van het centraal zenuwstelsel het evenwicht te herstellen.  We herstellen de rust in het brein en dat is nodig om de beperkende overtuigingen aan te pakken. Overtuigingen kunnen namelijk niet veranderd worden als het brein in stress is want als het brein in stress is, worden verbindingen constant terug afgebroken. Enkel in ontspanning zijn de hersenen ontvankelijk voor nieuwe overtuigingen.

Elke dag maken hersenen nieuwe verbindingen aan. In een rustig brein krijgen nieuwe en diepere verbindingen betere kansen. Als er geen nieuwe verbindingen komen, blijven we gelijk denken, onze patronen volgen, de hersenen blijven in hun programmatie. Hersenen die NIET onder chronische stress staan, kunnen nieuwe verbindingen leggen. Onder stress ga je in de automatische piloot en kan je zelf niets rationeel bedenken. Enkel hersenen die NIET onder chronische stress staan, kunnen nieuwe verbindingen leggen. Onder stress ga je in de automatische piloot en kan je zelf niets rationeel bedenken.

22-daagse training

Hoe onze (chronische) stress aanpakken en dan overtuigingen veranderen, kan je leren in een training van 22 dagen. 

Ik maakte een waardevolle training van 22 dagen als verjaardagschallenge. De bedoeling was om een uurtje per dag te oefenen met de ingeschreven leden maar het liep uit. Soms duurde de dagelijkse sessie meer dan 2 uur. ‘Bij PRANA krijgen we altijd meer dan we verwachten’, schreef een deelnemer. Het was weeral zo.

Er is een opname van de waardevolle training en deze kan je je aanschaffen. Je hoeft deze training niet in 22 dagen te doorlopen, je krijgt levenslang toegang tot de training. 

Wat we leren in de training?

We weten dat als we werken tegen onze overtuigingen in, we constant in oorlog liggen met onszelf. Daarom leer ik jou hoe je hersenen en je hele systeem in balans te krijgen, je hersenactiviteit diep te laten dalen en dan je beperkende overtuigingen te veranderen.

Door tot ontspanning komen, kunnen we nieuwe hersenbanen trekken voor honderden overtuigingen.  

We werken aan overtuigingen

- rond het zelfbeeld,

- perfectionisme,

- doelen stellen en realiseren,

- oplossingen vinden voor problemen,

- geld en ondernemen,

- vertrouwen en gezondheid.  

De praktische sessies zijn onderbouwd met begrijpbare theoretische kennis. 

Blijf jij ook hangen in oude gewoonten, patronen en overtuigingen? 

Weet dat het niet vanzelf gaat. 

Het is een waardevol cadeau waarmee jij je leven grondig en blijvend kan veranderen. 

Daarom registreer je nu op  https://prana.be/verjaardag  en maak gebruik van dit prachtig cadeau.

Luister ook naar de boeiende podcast rond dit thema

In podcast 16 vertel ik over het waarom wij blijven hangen in oude patronen. De blog is geen vertaling van de podcast maar heeft wel hetzelfde onderwerp. Deze podcast en de blog vullen elkaar aan. Ik geef nog verdere uitleg over de 22-daagse training. Doe er zeker je voordeel mee. Het is een waardevolle training waar jij voor een kleine prijs kan van genieten. Ga naar https://prana.be/verjaardag




1. Wil je je graag inschrijven voor de 22-dagen challenge.? Het is een aanrader!  https://prana.be/verjaardag

2. Wil je verder kennis maken met onze programma's?  Wil jij jouw stress aanpakken? 

Ga naar https://prana.be/prana-flix  Ik sta je graag te woord.  (In de podcast spreek ik van de season school. Deze naam is intussen gewijzigd naar prana-flix)

3. Luister ook naar onze podcasts  ‘de kracht van overtuigingen’ om je te laten inspireren tot het vinden van jouw beperkende overtuigingen. Je vindt deze podcast in spotify, Apple podcast, google podcast, podcastaddict en op onze website: https://prana.be/podcast.


Reacties
Categorieën