Tools om bewust je eigen weg te gaan
14 november 2022 

Tools om bewust je eigen weg te gaan

Je dacht er lang over na om een droom te realiseren, het voelt goed. 

Je wil NU je grote droom realiseren. 

Je wil, je wil maar je doet het niet. 

 

In een vorige blog ‘Waarom je blijft twijfelen om je dromen te realiseren?’ vertel ik dat je misschien nog beperkende overtuigingen hebt om stappen te zetten 

 

  1. Vanuit overtuigingen die je ouders je meegaven
  2. Omdat je de verkeerde mensen raadpleegt, mensen die de stap zelf ook niet zouden zetten. 

 

In deze blog belichten we andere mogelijke oorzaken waarom jij blijft sudderen in de twijfel en uiteindelijk geen stappen zet om te doen wat je wil doen. 

 

Zou het kunnen dat je zelf doemscenario’s verzint die je volledig blokkeren? 

Zou het kunnen dat je rekening houdt met  ‘wat de mensen zeggen’? 

Zou het kunnen dat jij je verantwoordelijk voelt voor de andere en niemand ongelukkig wil maken? 

Zou het kunnen dat jij jezelf in een slachtofferrol plaatste?  


Lees hieronder wat je beter wel en liefst niet doet om je droom te realiseren. 


Je verzint zelf doemscenario’s op basis van wat je vroeger hoorde  

Ja, die hersenen van jou. Die draaien hele dagen op volle toeren. Soms in je voordeel. Maar soms kan dat serieus tegenvallen.  

 

Onze hersenen houden van beelden. In de hersenen zitten miljarden zenuwcellen (neuronen), die met ontelbare verbindingen met elkaar kunnen communiceren. Je onthoudt dingen doordat je hersenen nieuwe verbindingen leggen tussen neuronen.  

Onze hersenen kennen het verschil niet tussen wat echt is en wat denkt, je verbeeldt. 

Hoe levendiger de beelden zijn in je hoofd, hoe meer je hersenen die geloven. 

 

Leef je eens in in het volgende voorbeeld ... 

Je twijfelt om een eigen restaurant te beginnen. Maar je papa, een gepensioneerde ambtenaar met een goed pensioen (bij voorbeeld) raadt het je af. 

Je zal als zelfstandige nooit een klein pensioen hebben (voor jou geen wereldreis na je 60 ste). 

Je kan failliet gaan (en je ziet al voor je dat je al je bezittingen moet verkopen). 

Klanten kunnen zo lastig zijn met al hun kritieken op social media (je leest al hoe iemand jouw topdessert afbreekt). 

En altijd werken in het weekend (Familiefeesten? Vergeet het maar!) '

 

Hersenen maken beelden van wat waar is maar ook beelden van gedachten. En ze houden die niet uit elkaar. Ons onderbewust houdt met alle beelden rekening.  

Taal, gesproken of gedachte taal, zorgt ervoor dat je hersenen levende beelden gaan vormen die je hersenen opslaan en die je onderbewuste brein gelooft. 

Het is daarom goed om je droom ook te visualiseren. Zo heb je meteen ook positieve beelden van je droom in je brein. 

 

Beelden over  

Het plezier dat je beleeft aan koken. 

Hoe gelukkig je bent als je je passie volgt.  

Je vele mooie contacten met mensen. 

De tevreden klanten.

Jezelf als succesvol en gelukkig mens en gelukkige ondernemer met deze man, in dat huis, in die job en dat land. 

 

Voor die beelden moet je zelf zorgen. Bij voorbeeld door ze regelmatig voor de geest te halen en te voelen hoe het voor jou is, alsof de beelden echt zijn. 

Zo slaan je hersenen die beelden op.  


Je houdt rekening met wat mensen zeggen 

Het vraagt moed om boven de ‘klap van de mensen’ te staan. Ons inbeelden wat de mensen zouden kunnen zeggen, is vaak overbodig want de meeste mensen zijn alleen met zichzelf bezig. Wat mensen zeggen, dat doet er gewoon niet toe. Mensen zien alles uit hun perspectief. En jij hebt het jouwe. 

 

 Ik citeer hier Elisabeth Gilbert in het prachtige boek ‘Big Magic’. 

“Weet je, mensen maken zich niet druk over jou. Vroeger niet en nu ook niet. De mensen denken meestal alleen maar aan zichzelf.”

Met dat boek wil ze mensen aanzetten om hun passie te volgen.

 

‘Wat de mensen zeggen, helpt je niet vooruit. Het zijn vaak enkel gezegden en ooit stopt het geroddel. 

 Meer nog, wat je denkt dat mensen zouden kunnen zeggen, zijn je eigen beperkende overtuigingen die zich laten horen. En deze beperken jouw expansie. 

Dit is een signaal dat jij aan die overtuigingen iets moet doen. 

 

Je voelt je verantwoordelijk voor anderen

 En dan denk je aan de vele familiefeesten die je niet zal meemaken. En je denkt aan je mama die zo gelukkig is met al de kleinkinderen samen. En wat als jouw ouders ouder worden en jij hebt geen tijd voor hen omdat je met de carrière bezig bent… 

 

STOP met het bedenken van deze scenario's. Je bent niet verantwoordelijk voor het geluk van een ander. (Of toch niet voor de meeste anderen.) 

Wat de tijd zal brengen, wat weet je niet. Maar je bent wel verantwoordelijk voor je eigen geluk. Als je in een burn-out of een depressie valt, hebben de anderen ook niets meer aan jou. 

 

En laat je niet verleiden voor emotionele chantage. 

Je ziet je mama wenen. 

Je baas zegt dat je onvervangbaar bent. 

Je zus zegt dat jullie nu niet meer samen weg kunnen op vrijdagavond. 

Je (bijna) ex-man zegt dat je je kinderen in de steek laat.

En je twijfelt terug.

Je krijgt stress door al die twijfel. 

En je kan  niet meer vrij denken. 

 

Chantage kan en mag je niet toelaten. Je bent niet verantwoordelijk voor een ander. 

Als jij aan jezelf werkt en gelukkig bent, zullen de anderen ook in dat geluk delen. 

 

Blijf uit de slachtofferrol 

Het gevaar dat jij jezelf het slachtoffer voelt van de situatie is groot. Niet doen.  Er zijn oplossingen. 

 

Hier komen 5 oplossingen

  1. Omring jezelf met succesvolle mensen die de verandering wel aandurven, die hun eigen weg volgden en die daar succesvol in zijn. Leer van hen dat je met vallen en opstaan je doel bereikt en neem hun gedachten, energie, attitudes en doe-kracht over om jouw project te realiseren. Dat zijn jouw rolmodellen. 
  2.  Zeg ‘STOP je dient me niet’ tegen elke negatieve gedachte die in jou opkomt. Wees alert. 
  3. Voel wat je zelf wil. Blijf dicht bij jezelf en voel. Doe regelmatig een powernap en kom tot rust. Bij stress krijg je meer angsten, bewaar de rust in jezelf. Stel jezelf in alle rust de vraag: “Is dit wat ik wil doen? En ben ik bereid om er de risico’s bij te nemen?”
  4. Richt je op wat je zelf wil. Maak er beelden en verhalen van en beloon je brein. Het brein zal die beelden ook als waarheid erkennen. 
  5. Verander je denken door te werken aan je beperkende overtuigingen. Vervang ze door overtuigingen die jou vooruit helpen. 

 

Dit zijn enkele voorbeelden van overtuigingen die jou wel dienen. Voel goed in of ze bij jou en jouw situatie passen. 

 

  1. Ik heb recht op een eigen leven. 
  2. Ik kies voor mijn eigen prioriteiten. 
  3. Pas als ik gelukkig ben, kan ik een ander gelukkig maken. 
  4. Er komt altijd een oplossing op het juiste moment. 
  5. Ik hou van mijn vrienden maar kies zelf mijn pad.  
  6. Ik kies. 
  7. Ik beslis.
  8. Niemand weet beter dan ik wat goed is voor mij. 
  9. ….

 

 

Dus werk aan jezelf, laat je begeleiden, durf je leven in eigen handen nemen. Weet dat jij de kapitein van jouw schip bent. 

 

Als je de beperkende overtuiging aanpakt, ga je voor een rustig, zelfvoldaan leven. Dan ga je voor jezelf.  

Tijd dus om te stoppen met jezelf te boycotten. Stop de stress en de frustraties want je bent er zelf de dupe van.  

Weten is niet voldoende, nieuwe overtuigingen moet je inprenten op laag-alfaniveau, anders zijn het enkel woorden. Als een overtuiging niet ingeprent is, stuurt ons onderbewuste de beperkende overtuiging steeds weer naar boven. En zeker als je in een situatie van stress of onzekerheid bent.  

 

Oefening baart kunst  

Overtuigingen aanpakken zorgt ervoor dat je terug controle krijgt over jouw leven.  

Als je de technieken kent om overtuigingen te veranderen, kan je daar nu mee aan de slag. Succes! 

Ken je deze technieken niet en wil je meer weten over hoe je je krachtige beperkende zelf kan aanpakken? 

Als je weet hoe je overtuigingen kan aanpakken kan je nu aan de slag.

Zo niet, help ik je graag en wil je graag laten zien hoe je je krachtige beperkende overtuigingen zelf kan aanpakken. 

  1. Schrijf je in voor het gratis online webinar via Prana.be/overtuigingen .
    Vul je naam en e-mailadres in en je krijgt een uitnodiging.
  2. Download het gratis e-book.
  3. Beluister de podcast ‘de kracht van overtuigingen’ om je te laten inspireren tot het vinden van jouw beperkende overtuigingen. Je vindt deze podcast in spotify, Apple podcast, google podcast, podcastaddict en op onze website: https://prana.be/podcast.

 

Over de schrijver
Psychologe, trainer, coach, auteur en bedrijfsleider Ik studeerde af in 1993 en ben sindsdien gepassioneerd door de fantastische mogelijkheden van het brein. Ik leerde deze mogelijkheden kennen toen ik nog studeerde en slaagde erin om mijn studietijd te halveren en bovendien in die helft van de tijd ook 2 jaren ineens te volbrengen met dubbel zoveel resultaten. Wow, dit wou ik aan iedereen leren! Hierdoor ontwikkelde ik een eigen Selfcoaching traject. Sinds 1997 begeleid ik samen met mijn team medewerkers, leidinggevenden, bedrijfsleiders en zelfstandigen en leer hen om hun brein beter te benutten met minder inspanningen en stress. Met die methodes leert men onbewuste weerstanden, angsten en twijfels aan te pakken en te komen tot een blijvende gedragsverandering. Ondanks mijn psychologische achtergrond is ook mijn logische brein sterk actief. Ik hou van ‘met de voeten op de grond’ en concrete resultaten. ‘De selfcoaching training wordt vaak ‘the missing link tussen alle gangbare technieken ‘ genoemd. Blijf je steeds weer hangen in je zelfde gedrag of blijf je uitstellen en kom je niet of moeizaam tot actie? Laat het me weten, dan maken we even kennis. Auteur van 2 boeken: 1/ Selfcoaching ontdek de ongekende mogelijkheden van je brein 2/ Help ik word geleefd: Concrete selfcoaching tools om je leven in eigen handen te nemen
Reactie plaatsen