Wie of wat houdt jou tegen om gewoon te ontspannen?
28 november 2022 

Wie of wat houdt jou tegen om gewoon te ontspannen?

Droom je mee? 


Wat had je vandaag allemaal liever gedaan dan die dagelijkse rush?

Liever dan het getrek en de stress om iedereen te krijgen waar ze moesten zijn?

Liever dan 2 minuten te laat komen op het werk en met een rode kop excuses staan te verzinnen?


Stel dat je eens mocht doen wat je wou?  (Of waar je zelfs nood aan hebt!)

Uitslapen?

Je boek van gisteravond verder lezen?

Je eten gewoon bestellen in plaats van al die gezonde groenten te staan kuisen en koken?

Verder naar The Crown kijken op Netflix?

Gewoon mediteren of een half uurtje bosbaden?

Of het meest logische wat er bestaat, tot rust komen na de vele stressvolle weken? 

Denk er maar eens over na en voel eens hoe het echt voelt.

Hoe zou het voelen als je vandaag enkel deed waar je zin in had?

Hoe zou het voelen om eerlijk neen te zeggen, telkens je dat diep in je binnenste zou willen doen?

Hoe zou het zijn als jij jezelf gunde wat je een ander gunt?

En vooral hoe zou het zijn als je dat allemaal kon doen ZONDER SCHULDGEVOELENS?

Wat voel je?


Vrijheid of misschien wel schuldgevoelens? 


Akkoord, er ligt nog een berg was en de strijk loopt ook niet weg. En die bladeren van onze bomen liggen allemaal op de stoep. Straks glijdt iemand uit en misschien breekt zij een been. En die betalingen moeten vandaag nog gebeuren. En de Sint weet nog niet welke geschenken hij moet brengen. En mijn moeder vroeg mij …. En de kinderen …  

Dat zijn de momenten waarop je best kan gaan zitten bij een kopje thee en liefst nog een koekje.


Waarom? 


Waarom ben jij zo druk bezig met alles wat je nog moet doen?

Kan het niet wachten?

Of word je zenuwachtig als je iets laat liggen, als iets niet perfect is?

Of denk je al aan je vriend of vriendin die mogelijks dit of dat zal zeggen?

Of denk je aan de buren en je moeder en je vader?


De innerlijke stem in jezelf 


Weet je, het zijn vaak niet de anderen die jou influisteren dat je dit en dit moet doen en dat en dat niet.

Neen, het is die innerlijke stem in jezelf. Het zijn je ingeslepen overtuigingen.

De overtuigingen die jij LANG geleden, vaak als kind, voor waar aannam.

'DOORDOEN, AFWERKEN, EERST een ander en dan pas JEZELF. '

God, wat zijn we streng voor onszelf. 


En het ergste is dat jij naar die innerlijke onbewuste stem luistert.

Die stem zit in ons onderbewuste brein en dat onderbewuste heeft invloed op 95% van wat wij doen en denken.


En ja, we weten dat we niet naar die stem moeten luisteren maar wel naar ons lichaam en onze eigen behoeften.

Maar het voelt ook als een mechanisme.

En ook al weten we dat veel stress onnodig is en ons niet gezond en gelukkig maakt, het is sterker dan onszelf.


Stel je voor dat jij wel rustig kan blijven ... (terwijl de wereld dol draait)?


Het zijn overtuigingen die ontstaan zijn in onze kindertijd, vaak heel jong die de oorzaak zijn van het stressvolle leven dat je nu bent gaan leiden.

Zag jij als kind jouw ouders constant werken om de eindjes aan elkaar te knopen?

Zag jij hoe je moeder doodvermoeid toch nog zat te werken om een taak voor jou af te krijgen?

Zag je jouw mama die leerkracht was ’s avonds laat nog lesvoorbereidingen maken omdat ze wou dat alles perfect voorbereid was?

En hoorde je thuis zeggen dat overdag een boek lezen voor luiaards was?

En dat sauna en wellness voor mensen is die te veel tijd hebben?

Waarschijnlijk nam jij die overtuigingen over van de mensen die jou als klein kind omringden. En meer nog. Die mensen dachten dat ze goed bezig waren. Dat ze door veel te werken juist erkenning zouden krijgen als goede moeder of goede vader.

Maar de waarheid is dat we ons liefst herinneren dat mama met ons meespeelde. Dat ze de tijd nam om samen te gaan winkelen. En die dag dat je papa ’s morgens onverwacht zei dat jullie naar zee zouden gaan?  Zomaar uit het niets. Dat was pas leuk.


Beperkende overtuigingen veranderen 

Beperkende overtuigingen als

  1. Ik moet altijd klaar staan voor een ander.
  2. Er moet alle dagen zelfgemaakt vers eten op tafel staan.
  3. Een moeder moet altijd bereikbaar zijn voor haar kinderen.
  4. Mensen zijn pas waardevol als ze veel werken.
  5. Je moet jezelf altijd nuttig maken…

Hebben geleid tot heel veel stress. Stress die geleid heeft tot ziektes, tot mensen die zich niet goed in hun vel voelden tot burn-out.

Deze overtuigingen mag je gerust vervangen door overtuigingen die jouw leven en jouw geluk ondersteunen.

  1. Ik respecteer mezelf en als ik uitgerust ben, kan ik een ander beter helpen.
  2. Ik respecteer mijn lichaam en rust als ik het nodig heb.
  3. Een ontspannen moeder is een zegen voor een kind.
  4. Een vader die aandacht geeft aan zijn kinderen is waardevol voor de ontwikkeling van de kinderen.
  5. Ouders die zichzelf respecteren leren hun kinderen zelfrespect.
  6. De kwaliteit van je werk is belangrijker dan het aantal uren dat je werk.
  7. Zinvol werk is belangrijker dan veel werk.

Als je je de juiste overtuigingen eigen maakt, kan je ZONDER SCHULGEVOEL genieten van je leven, je werk, je kinderen, je vrienden, je vriendinnen.

Uiteindelijk nemen we niets mee. We zijn hier gekomen om te leven en te genieten van dat leven.

En er is maar één iets wat we echt nodig hebben om al de rest te kunnen doen, een gezonde geest in een gezond lichaam.

Als je de beperkende overtuiging aanpakt, ga je voor een rustig, zelfvoldaan leven. Dan ga je voor jezelf.  

Tijd dus om te stoppen met jezelf te boycotten. Stop de stress en de frustraties want je bent er zelf de dupe van.  

Weten is niet voldoende, nieuwe overtuigingen moet je inprenten op laag-alfaniveau, anders zijn het enkel woorden. Als een overtuiging niet ingeprent is, stuurt ons onderbewuste de beperkende overtuiging steeds weer naar boven. En zeker als je in een situatie van stress of onzekerheid bent.  

 Oefening baart kunst  

Overtuigingen aanpakken zorgt ervoor dat je terug controle krijgt over jouw leven.  

Als je de technieken kent om overtuigingen te veranderen, kan je daar nu mee aan de slag. Succes! 


Als je weet hoe je overtuigingen kan aanpakken kan je nu aan de slag.

Zo niet, help ik je graag en wil je graag laten zien hoe je je krachtige beperkende overtuigingen zelf kan aanpakken. 

  1. Schrijf je in voor het gratis online webinar via Prana.be/overtuigingen .
    Vul je naam en e-mailadres in en je krijgt een uitnodiging.
  2. Download het gratis e-book.
  3. Beluister de podcast ‘de kracht van overtuigingen’ om je te laten inspireren tot het vinden van jouw beperkende overtuigingen. Je vindt deze podcast in spotify, Apple podcast, google podcast, podcastaddict en op onze website: https://prana.be/podcast.

 

Over de schrijver
Psychologe, trainer, coach, auteur en bedrijfsleiderIk studeerde af in 1993 en ben sindsdien gepassioneerd door de fantastische mogelijkheden van het brein. Ik leerde deze mogelijkheden kennen toen ik nog studeerde en slaagde erin om mijn studietijd te halveren en bovendien in die helft van de tijd ook 2 jaren ineens te volbrengen met dubbel zoveel resultaten. Wow, dit wou ik aan iedereen leren! Hierdoor ontwikkelde ik een eigen Selfcoaching traject. Sinds 1997 begeleid ik samen met mijn team medewerkers, leidinggevenden, bedrijfsleiders en zelfstandigen en leer hen om hun brein beter te benutten met minder inspanningen en stress. Met die methodes leert men onbewuste weerstanden, angsten en twijfels aan te pakken en te komen tot een blijvende gedragsverandering. Ondanks mijn psychologische achtergrond is ook mijn logische brein sterk actief. Ik hou van ‘met de voeten op de grond’ en concrete resultaten. ‘De selfcoaching training wordt vaak ‘the missing link tussen alle gangbare technieken ‘ genoemd. Blijf je steeds weer hangen in je zelfde gedrag of blijf je uitstellen en kom je niet of moeizaam tot actie? Laat het me weten, dan maken we even kennis. Auteur van 2 boeken: 1/ Selfcoaching ontdek de ongekende mogelijkheden van je brein 2/ Help ik word geleefd: Concrete selfcoaching tools om je leven in eigen handen te nemen
Reactie plaatsen