Tips en remedies tegen verbale aanvallen en lange tenen
31 oktober 2022 

Tips en remedies tegen verbale aanvallen en lange tenen

“Ze luisteren niet naar mij.  

Ze laten mij nooit uitspreken. 

Hij doet er alles aan om mij verbaal onderuit te halen. 

Ik doe mijn mond maar open en ik zie mijn baas al kijken als wil hij zeggen dat ik maar beter kan zwijgen. 

Ik mag mijn mening nooit zeggen. 

Ik enerveer mij dood als ik hoor hoe PIERRE zijn mening constant doordrukt zonder naar mij te luisteren.’ 

Allemaal al gehoord? Herkenbaar? Of klaag je daar zelf wel eens over?   


Knap vervelend. Het zijn situaties, gedachten en uitspraken die heel veel stress geven. De gevolgen van chronische stress kennen we. Dus hoog tijd dat we met stress leren omgaan.    

En daar kan je zelf iets aan doen want al de bovenstaande uitspraken hebben heel veel met elkaar gemeen. Meer nog, ze kunnen een uiting zijn van eenzelfde gedachte: ‘Ik mag mijn mening niet geven’.  

En zolang we die inwendige stem horen, toont het onderbewustzijn dat je nog niet de juiste overtuigingen hebt voor een gelukkig en rustig leven en OF voor inspirerende en rustige vergaderingen met je familie of collega’s.  


Hoe dat komt? Dat gaat we eens onderzoeken! 

Frustratie en machteloosheid beïnvloeden je leven  

Laat dit moment al onmiddellijk een kantelmoment zijn.  

Want de frustraties die je hebt over het mogen geven van je mening en het aanvaarden dat een ander een andere mening heeft, zijn gekoppeld aan beperkende overtuigingen 

Het goede nieuws is dat we overtuigingen kunnen veranderen.  

En daarom lieve lezer neem ik jou mee op een bevrijdend avontuur.  


Ben je vlug op je tenen getrapt als een ander naar jouw mening niet wil luisteren? Of voel jij je vlug aangevallen tijdens discussies? Dan moet je daar dringend iets aan doen, voor je eigen zielenrust en de sfeer op het werk. Eerlijk je mening delen met anderen is ZALIG.   


Lees vooral verder voor mijn tips. En panikeer niet als je nadien nog hulp nodig hebt. Ik nodig je uit voor een gratis webinar waarna je aan de slag kan om je beperkende overtuigingen weg te werken.   


Triggers! Triggers? Ja, Triggers  


Pierre doet het telkens weer. Eens jij met je mening komt, zie je hem al naar het plafond kijken. Die hersenen van jou schieten in werking, je emoties veranderen, je voelt je doodmoe en gestresseerd maar vooral gefrustreerd. Je wordt er horendol van want zelfs al zou Pierre niets zeggen, je bent al uren voor de vergadering boos om wat hij mogelijks zou kunnen zeggen. 

Pierre triggert jou. En weet je nog wat je erover zei tegen je zus? ‘Het was altijd zo. Toen ik kind was, mocht jij ook altijd je mening zeggen en ik niet.’ 

Kijk, op onbewaakte momenten zeggen we de waarheid. Zo kom je erachter dat er precies een patroon is. Toen Pierre jouw mening niet waardeerde, schoten die hersencellen van jou in werking en maakten linken naar heel lang geleden toen je nog kind was. Toen mocht je ook je mening niet zeggen, of kreeg je een kwalijke blik of een opmerking als je dat wel deed. Wel, Pierre is gewoon een trigger naar die vervelende beperkende overtuiging die jij opsloeg in je onderbewustzijn: ’Jij mag je mening niet zeggen’ of ‘Jouw mening doet er niet toe.’ 


Hoe werkt dat geheugen van ons eigenlijk?  


In de hersenen zitten miljarden zenuwcellen (neuronen), die met ontelbare verbindingen met elkaar kunnen communiceren. Je onthoudt dingen doordat je hersenen nieuwe verbindingen leggen tussen neuronen.  

Al onze zintuigen spelen een rol bij het opslaan van herinneringen. Dus ons geheugen slaat niet alleen feiten op maar ook geuren, smaken, emoties, geluiden, klanken, stemmen, … En al die indrukken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.   

Als je je iets probeert te herinneren moet je dus een heel netwerk van neuronen aanspreken.  

De smaak van de soep van oma brengt je in haar huiskamer. Je weet nog welk kleed je droeg, hoe je je voelde en je ziet nog dat je opa kwaad was en jij die soep MOEST opdrinken.   

Een geur, een blik, een kleur, een accent doen je plots doen denken aan iemand die jou positief bejegende of jou een slecht gevoel gaf. Dat is een trigger, een mechanisme, dat een proces in gang zet. 


En hoe komen we dan aan die vervelende overtuigingen?  


Overtuigingen ontstonden vaak lang geleden. Toen we klein waren of gaandeweg. De overtuigingen zijn ons opgedrongen, vaak onbewust of goed bedoeld maar we hebben ze geloofd. Toen ons mama zei dat we maar beter onze mening voor onszelf konden houden, heb je dat geloofd. Toen je leerkracht zei dat er niet moest gediscussieerd worden, dat je alleen moest doen wat je opgedragen werd. Juist, je geloofde dat.  

Eens je ouder wordt, weet je dat je wel je mening mag zeggen en dat je een eigen mening mag hebben. Je weet dat maar diep in je onderbewustzijn is er die stem van dat meisje of die jongen die gelooft dat anderen niet naar haar of hem luisteren. Dat ze beter hun gedacht niet kunnen zeggen.  

En toen werd je ouder. En je hebt gezworen dat het nu jouw tijd is. Dat jij er ook staat en bent, dat je ook een mening hebt. En je gaat gewapend en alert naar de vergadering.  


En plots zit Pierre daar. Onbewust doet hij je denken aan die leraar of iemand anders die niet naar jou luisterde. Hij geeft jou een slecht gevoel en je schiet in de verdediging. Of je voelt je aangevallen. Of je wil dat hij jouw mening deelt en dat hij jou gelijk geeft. En dat gebeurt niet.  

We worden niet kwaad of gefrustreerd door gedachten maar door de emoties die deze gedachten begeleiden en ondersteunen.  


Overtuigingen zitten in je geconditioneerde brein  


Ik schreef het al. Op een onbewaakt moment vertel je iemand of kom je op het idee dat je je vroeger of als kind ook al bedreigd voelde door de mening van een ander. Dat is een patroon dat een overtuiging verraadt.  

En daar kunnen we iets aan doen. Niet door kwaad te blijven op Pierre want uiteindelijk heeft hij er niets mee te maken.  

Hij triggert je alleen door een ongelukkig toeval.  

Of een gelukkig toeval. Nu weet je dat er werk aan de winkel is. Trouwens we kunnen Pierre niet veranderen, dat kan hij alleen zelf. We kunnen onszelf wel versterken zodat wij er kunnen mee omgaan.  

Hoe?  

  1. Door de beperkende overtuiging te ontdekken 
  2. Door de beperkende overtuiging te vervangen door een andere overtuiging die jou wel dient.  

De overtuiging kan je ontdekken door stil te staan bij jezelf en jouw leven. Wie en waar had je dat frustrerend gevoel ook? Wat lag mogelijks aan de oorzaak van deze beperkende overtuiging?  

Uiteindelijk is het jouw innerlijk kind dat nog steeds protesteert omdat het niet aan bod mag komen. En het uit dat protest via je beperkende overtuiging. En je weet heel goed dat jij wel je mening mag zeggen en dat Pierre niet altijd gelijk heeft. Maar er is dat gevecht tussen je verstand en die overtuiging die diep in je onderbewustzijn baas is over jou.  


Zolang je geen vrede sluit met je onderbewustzijn, blijft de strijd, blijft het gevecht, blijft de stress en mat je jezelf af. En je kan enkel vrede sluiten binnen in jezelf door beperkende overtuigingen te vervangen door overtuigingen die jou wel dienen.  

Ieders mening is gekleurd door wie ze zijn, wat we hoorden, wat we beleefden en door onze overtuigingen. Ook die van Pierre dus. (Maar dat is zijn probleem.) 


De schuld ligt zeker niet bij hem, al is hij in jouw ogen echt een eikel. Niemand treft schuld. Het is gewoon een leermoment. Een leermoment dat jou afhelpt van blokkades en van het gevoel dat anderen jou overdonderen.  

Door te reflecteren op je overtuigingen kan je terug relaxen, nuanceren en relativeren. Het brengt je heel veel zelfkennis en zelfliefde. Zo ben je meer tevreden met jezelf en vinden anderen jou een veel aangenamere gesprekspartner. Zo eentje dat ook naar een vergadering kan komen zonder tot aan de tanden gewapend in een hoek te zitten loeren naar een mogelijke prooi.  

Overtuigingen die jou wel kunnen dienen 

Beperkende overtuigingen pakken we aan, we vervangen ze door overtuigingen die ons wel dienen. Waarschijnlijk zitten er tussen deze overtuigingen een aantal die jou passen en jouw leven aangenamer maken. Nadat je ze inprentte. Doen! Het leven is al stressvol genoeg.  

Ik geef er 12 maar er zijn er nog veel meer. Probeer ze uit en voel.  

  1. Ik mag mijn mening uiten.  
  2. Ik aanvaard dat anderen een andere mening hebben dan ikzelf.  
  3. Ik aanvaard dat ik met mijn mening soms onbegrip krijg, en dat ik OK.  
  4. Het is OK dat een ander een andere mening heeft.  
  5. Mijn mening telt voor mezelf en ik beslis wat ik er mee doe.  
  6. De waarheid ligt altijd ergens tussenin.  
  7. Ik stel mij open voor andere meningen en maak dan mijn keuze.  
  8. Als iemand een andere mening heeft, laat ik het los en ga er niet verder op in.  
  9. Ik kan negatieve mensen negeren.  
  10. Ik kan aanvaarden dat anderen tegengestelde gedachten hebben want dat is niet negatief bedoeld.  
  11. Als ik niet akkoord ga met iemand, laat ik dat los en ik steek er geen energie meer in.  
  12. Het is veilig om iedereen verantwoordelijk te laten zijn voor zichzelf.  

Als je de beperkende overtuiging aanpakt, ga je voor een rustig, zelfvoldaan leven. Dan ga je voor jezelf.  

Tijd dus om te stoppen met jezelf te boycotten. Stop de stress en de frustraties want je bent er zelf de dupe van.  

Weten is niet voldoende, nieuwe overtuigingen moet je inprenten op laag-alfaniveau, anders zijn het enkel woorden. Als een overtuiging niet ingeprent is, stuurt ons onderbewuste de beperkende overtuiging steeds weer naar boven. En zeker als je in een situatie van stress of onzekerheid bent.  

 

Oefening baart kunst  

Overtuigingen aanpakken zorgt ervoor dat je terug controle krijgt over jouw leven.  

Als je de technieken kent om overtuigingen te veranderen, kan je daar nu mee aan de slag. Succes! 

Ken je deze technieken niet en wil je meer weten over hoe je je krachtige beperkende zelf kan aanpakken? 

Als je weet hoe je overtuigingen kan aanpakken kan je nu aan de slag.

Zo niet, help ik je graag en wil je graag laten zien hoe je je krachtige beperkende overtuigingen zelf kan aanpakken. 

  1. Schrijf je in voor het gratis online webinar via Prana.be/overtuigingen .
    Vul je naam en e-mailadres in en je krijgt een uitnodiging.
  2. Download het gratis e-book.
  3. Beluister de podcast ‘de kracht van overtuigingen’ om je te laten inspireren tot het vinden van jouw beperkende overtuigingen. Je vindt deze podcast in spotify, Apple podcast, google podcast, podcastaddict en op onze website: https://prana.be/podcast.
Over de schrijver
Psychologe, trainer, coach, auteur en bedrijfsleider Ik studeerde af in 1993 en ben sindsdien gepassioneerd door de fantastische mogelijkheden van het brein. Ik leerde deze mogelijkheden kennen toen ik nog studeerde en slaagde erin om mijn studietijd te halveren en bovendien in die helft van de tijd ook 2 jaren ineens te volbrengen met dubbel zoveel resultaten. Wow, dit wou ik aan iedereen leren! Hierdoor ontwikkelde ik een eigen Selfcoaching traject. Sinds 1997 begeleid ik samen met mijn team medewerkers, leidinggevenden, bedrijfsleiders en zelfstandigen en leer hen om hun brein beter te benutten met minder inspanningen en stress. Met die methodes leert men onbewuste weerstanden, angsten en twijfels aan te pakken en te komen tot een blijvende gedragsverandering. Ondanks mijn psychologische achtergrond is ook mijn logische brein sterk actief. Ik hou van ‘met de voeten op de grond’ en concrete resultaten. ‘De selfcoaching training wordt vaak ‘the missing link tussen alle gangbare technieken ‘ genoemd. Blijf je steeds weer hangen in je zelfde gedrag of blijf je uitstellen en kom je niet of moeizaam tot actie? Laat het me weten, dan maken we even kennis. Auteur van 2 boeken: 1/ Selfcoaching ontdek de ongekende mogelijkheden van je brein 2/ Help ik word geleefd: Concrete selfcoaching tools om je leven in eigen handen te nemen
Reactie plaatsen