De buren willen mij niet

Voel jij je soms jaloers omdat je denkt dat een ander populairder is dan jij? En voel je daarover schaamte?

We wisten als kind al dat het niet lief is, niet beleefd, niet aanvaard om jaloers te zijn. Iemand jaloezie verwijten, is een ernstig oordeel. En dat willen we zeker niet over onszelf horen. En het is een vreselijk gevoel, niet? 

Maar dat gevoel, die overtuiging kan iedereen overkomen. Misschien denk je wel dat je buren niet vriendelijk tegen je zijn en je er niet bij willen?    

Maar aan de basis van dergelijke verhalen, liggen bewuste en onderbewuste overtuigingen en ervaringen. 

Ik omschrijf de gevoelens van een cursiste die gewrongen zat in de vervelende situatie van zich niet goed voelen in de buurt en zelfs jaloers zijn op mensen die wel goed in de groep liggen. 

En hier kwamen we op uit...    

Uiteindelijk bleek dat niet jaloezie maar een pak andere ervaringen en overtuigingen achter de uitspraak ‘Ik ben jaloers’ zaten. 

Ik neem jou lieve lezer mee op een boeiende avontuur. Een reis van iemand die evengoed jij had kunnen zijn want ik ben er zeker van dat het ook een beetje jouw reis is. We herkennen onszelf heel vaak in het verhaal van anderen. 

Die buren moeten mij niet en de andere buurman wel

De cursiste dacht dat de buren haar er niet bij wilden, dat anderen interessanter waren dan zij. 

Wat bleek? Dat was enkel een beperkende overtuiging.

Goed nieuws! Beperkende overtuigingen kan je aanpakken. Lees zeker door. 

Hoe het begon 

Tijdens de pandemie verhuisde ze naar een nieuwe buurt. Er wrong iets. In haar perceptie kregen andere buren meer aandacht van de buren dan zij. Samen buurten kon toen niet. Het was een moeilijke tijd maar ondanks dat had zij het gevoel dat anderen toch vaker uitgenodigd werden voor een bakje koffie.

Ja, mensen kwamen wel, als zij hen vroeg maar er kwam geen nieuwe invitatie en daarover was ze gaan piekeren.

Lastig.

En daar was dat vervelend intern stemmetje :’Jij bent niet interessant genoeg’.

Als ijverige cursiste van PRANA ging ze aan de slag met de aangeleerde technieken. Ze zocht nieuwe overtuigingen voor haar beperkende. Ze oefende op het laag-alfa-niveau. Deed verschillende powernaps om tot rust te komen en prentte de nieuwe overtuiging: ‘Ik ben het waard om gevraagd te worden’ in.

'Ik ben het waard om gevraagd te worden’

De nieuwe overtuigingen aanpakken was een zware dobber want ze voelde zelfs fysieke pijn tijdens het proces. Maar doordat ze ontspannen was en zich veilig voelde tijdens de begeleide sessies, kon ze die pijn toelaten. Ze ging door de pijn terwijl ze de overtuiging inprentte. De pijn ebde wegZe kreeg een bevrijdend gevoel. Haar lichaam aanvaardde de nieuwe overtuiging.

Weerstand

Een overtuiging luidop uitspreken doet soms fysiek pijn. En dat zowel bij de oude overtuiging die je wilt vervangen als bij de nieuwe want soms is ons lichaam niet klaar om die nieuwe overtuiging te aanvaarden. Dan is er weerstand.

Op dat moment moet je gaan puzzelen en aanverwante overtuigingen zoeken die wel aanvaardbaar zijn. 

En we gingen puzzelen op zoek naar andere overtuigingen. Er was een zekere competitie over het aantal invitaties. Door de naam van de buren aan de overtuiging toe te voegen, werd de compenserende overtuiging specifieker: ‘De buren hebben me even graag X.  

En deze ging  er wel in. Haar lichaam en geest aanvaardden de nieuwe overtuiging. 

Weerstand tegen een bepaalde overtuiging kan zorgen voor een vluchtreactie.  

Dat had onze cursiste ook. Ze ging smoezen of verhalen bedenken: ‘Die andere is interessanter. De buren willen me niet.’ Ze zocht de oorzaak bij jezelf. Maar daar kan je niet mee leven en dus verdring je die gedachte en je gaat door met de orde van de dag. En dan, heel onverwacht, bij een beetje stress is de overtuiging daar terug van eigenlijk nooit weggeweest: ‘Jij bent niet interessant genoeg.’

Ik raadde haar aan om haar eigen vluchtreacties  te onderscheppen. en verder te blijven puzzelen tot ze juiste overtuiging vindt. 

De juiste overtuigingen, dat zijn degene die door elke cel van je lichaam aanvaard worden. Je voelt het aan je lijf terwijl je de nieuwe overtuiging inprent en je weet: ’Deze is het!’

Voelen en herkennen van je weerstand is dus een belangrijk onderdeel in het leggen van jouw puzzel.

Puzzelen met overtuigingen, hoe wij dat doen bij PRANA?

Overtuigingen prent je in op laag-alfa-niveau. Dan is je brein rustig en vatbaar voor suggestie. Daarom oefenen we bij PRANA Mental Excellence eerst op tot rust komen. Dat doen we onder andere via de powernaps. Pas daarna oefenen we op het veranderen van overtuigingen.

Als je een beperkende overtuiging aan het transformeren bent op laag-alfa, komen soms nieuwe overtuigingen de kop opsteken. Je brein helpt je. Het voelt in rust dat de nieuwe overtuiging niet helemaal de juiste is, en schiet ter hulp. 

Bij voorbeeld, een overtuiging kan passen voor een werksituatie maar daarom nog niet in een privésituatie. Of één persoon kan je zo hard gekwetst hebben, dat een meer passende overtuiging nodig is in die situatie.

En dan gaan we terug aan het puzzelen.

Veel werk lijkt het?

Boeiend werk, werk dat de moeite loont want uiteindelijk is dit de enige manier om zonder stress te zijn wie je bent en je energie te benutten voor die dingen die je echt wil doen

Veel mensen staan in die mate onder stress van beperkende overtuigingen dat ze niet langer in staat zijn om hun dromen te voelen, laat staan ze te realiseren.

Elke nieuwe overtuiging gaat door je gevoel, je emotie, je verdriet en door je lichaam en je voelt wanneer ze bij jou past. En dat geeft vreugde.

Verander de wereld begin bij jezelf

Iedereen heeft overtuigingen. Bij de buren van onze cursiste zitten ook overtuigingen. Misschien denken zij wel dat onze cursiste niet wil uitgenodigd worden, dat zij liever in haar eigen huis blijft?

Maar je kan de andere niet veranderen. Neen, je hebt enkel vat op jezelf. Dat is de wet van actie en reactie. Verander jezelf en de wereld verandert mee.

We vonden 6 overtuigingen die haar konden helpen om haar  band met de buurt te herstellen.

  1. Ik ben de moeite waard. 
  2. Mijn vrienden nemen initiatief voor contact. 
  3. Men luistert naar mijn suggesties. 
  4. Ik ben het waard dat anderen contact met me zoeken en van me houden. 
  5. Ik hoor erbij. 
  6. Ik ben gelijkwaardig. 

Weten is niet voldoende, nieuwe overtuigingen moet je inprenten op laag-alfa, anders zijn het enkel woorden. Als een overtuiging niet ingeprent is, stuurt ons onderbewuste de beperkende overtuiging steeds weer naar je bewuste brein. En zeker als je in een situatie van stress of onzekerheid bent.

Je mag gerust een paar overtuigingen na elkaar inprenten. En telkens je volledige rust voelt bij de nieuwe overtuiging, weet je dat ze aanvaard is.

De balanstechniek

Nieuwe overtuigingen kan je inprenten terwijl je oefent met een ingesproken tekst en de passende muziek, aangereikt door PRANA Mental Experience.

Een andere techniek om overtuigingen te veranderen is de balanstechiek. Daarvoor ga je met armen en benen gekruist zitten en kom je volledig tot rust. Door die houding stimuleer je je motorisch brein en brengt het tot rust. Het is voor je brein moeilijk om in stress te blijven als het motorische activatie krijgt. De balanstechniek brengt rust in je hoofd, ideaal om een nieuwe overtuiging in te prenten.

 Visualiseren

Bijna elke oefening die we aanbieden bij PRANA Mental Experience eindigen we met een visualisatie. Ons brein is een topfavoriet van beelden. Het wordt aangetrokken door beelden. Of een beeld echt is of gecreëerd, daar maakt ons brein geen onderscheid in. Visualiseer dus jezelf met die nieuwe overtuiging en ga met dit beeld door het leven. Help je brein daar in.

Ik raad onze cursiste daarom ook aan om zich voor te stellen hoe zij zelf naar de buren stapt en ziet hoe welkom ze daar is. Dat brengt haar brein tot rust en verhoogt haar durf.

Het zelfbeeld

Ons zelfbeeld heeft invloed op alles wat we doen. En wordt gestuurd door de overtuigingen die we hebben. Die overtuigingen zijn stemmetjes die ons saboteren of vooruitduwen. Zo kwam de cursiste er achter dat ze een stemmetje heeft dat altijd zegt dat zij moet entertainen. Ook al verwacht ze dat niet van een ander, ze steekt heel veel energie in het entertainen van anderen; in gesprekken gaande houden. Dat is soms doodvermoeiend, want hoe zalig kan het zijn om gewoon samen te zitten en niets te zeggen. De overtuiging ‘Ik kan samen met anderen genieten van stiltes’ zal haar zeker helpen. Of ‘Aanwezigheid is voldoende'?  Want zeg nu zelf, we hebben allemaal momenten waarop we de stilte meer waarderen dan geklets.

En het is niet dat ze niet kan luisteren, ze is een graag geziene gast in de verschillende fora van PRANA. 

Het innerlijk kind

De overtuiging dat ze steeds moet entertainen dateert uit haar schooltijd. Neen, ze was niet bij de TOPPERS en ze wou het zo graag. Hoe waren we zelf als puber?

Daarom is het goed dat zij contact zoekt met haar innerlijk kind en er mee gaat praten. Dat is een verrijkende oefening want onze ervaringen als kind hebben nu nog steeds invloed op ons.

Ze herinnert zich ook dat ze steeds de bevestiging van haar leraren nodig had? Ligt daar de oorzaak van haar onzekerheid ten opzichte van haar buren? Mogelijks.

In de oefening met je innerlijk kind, kan ze het kind in zichzelf vertellen dat het goed is om stil en rustig te zijn en dat ze daarom niet minder vrienden zal hebben.

Veel overtuigingen zijn NIET gebaseerd op een realiteit maar op wat we van de realiteit maakten op dat moment, vaak als kind. Als volwassene kan je meer relativeren, als kind kon je dat niet.

Misschien heb je het gevoel dat je ouders zich weinig van jou aantrokken? Maar eigenlijk werkten ze heel hard voor jouw toekomst. Als kind zie je dat onderscheid niet. Als volwassene kan je die overtuiging bijsturen en genieten van de relatie met je ouders.

Voor haar was het gevoel dat ze had met de buren niets meer dan een overtuiging die als kind bij haar binnengeslopen is toen ze zo graag bij de TOPPERS van de klas hoorde. Hoog tijd om die overtuiging aan te pakken en nieuwe vriendschappen te sluiten.

PRANA Community 

Ze vertelde dat ze veel heeft aan de community van PRANA Mental Excellence. Deze community is online voor leden. Op het platform vertellen mensen elkaar hun verhalen, successen, delen ze inspiratie, boeken, films en ondersteunen ze elkaar. Drie keer in de week is er de kans om met gelijkgezinden ervaringen en evoluties uit te wisselen in de babbelbox. Dit is vrijblijvend maar het is steeds leuk om supporters te hebben in een veranderingsproces. En alles gebeurt in een sfeer van vertrouwen. We zien er mensen openbloeien.

Oefening baart kunst

Overtuigingen aanpakken zorgt ervoor dat je terug controle krijgt over jouw leven.

In deze tekst vermeld ik een aantal technieken die wij aanleren bij PRANA. Als je die kent, kan je daar nu mee aan de slag. Succes!

Ken je deze technieken niet en wil je meer weten over hoe je je krachtige beperkende zelf kan aanpakken?

EN HOE GAAT HET NU MET HAAR?

Ze heeft momenteel een heel goede band met haar buren. Ze vond er vrienden. En dat is fantastisch. 

En mooi voorbeeld van hoe aan je overtuigingen werken, je leven ten goede kan veranderen. 

We zijn zo blij voor haar. Goed bezig. 

 

Als je weet hoe je overtuigingen kan aanpakken kan je nu aan de slag.

Zo niet, help ik je graag en wil je graag laten zien hoe je je krachtige beperkende overtuigingen zelf kan aanpakken. 

  1. Schrijf je in voor het gratis online webinar via Prana.be/overtuigingen .
    Vul je naam en e-mailadres in en je krijgt een uitnodiging.
  2. Download het gratis e-book.
  3. Beluister de podcast ‘de kracht van overtuigingen’ om je te laten inspireren tot het vinden van jouw beperkende overtuigingen. Je vindt deze podcast in spotify, Apple podcast, google podcast, podcastaddict en op onze website: https://prana.be/podcast.
  4. Word lid van Prana-flix en leer meteen alle methodes om het maximale potentieel van je brein te leren gebruiken: https://prana.be/prana-flix



Over de schrijver
Psychologe, trainer, coach, auteur en bedrijfsleider Ik studeerde af in 1993 en ben sindsdien gepassioneerd door de fantastische mogelijkheden van het brein. Ik leerde deze mogelijkheden kennen toen ik nog studeerde en slaagde erin om mijn studietijd te halveren en bovendien in die helft van de tijd ook 2 jaren ineens te volbrengen met dubbel zoveel resultaten. Wow, dit wou ik aan iedereen leren! Hierdoor ontwikkelde ik een eigen Selfcoaching traject. Sinds 1997 begeleid ik samen met mijn team medewerkers, leidinggevenden, bedrijfsleiders en zelfstandigen en leer hen om hun brein beter te benutten met minder inspanningen en stress. Met die methodes leert men onbewuste weerstanden, angsten en twijfels aan te pakken en te komen tot een blijvende gedragsverandering. Ondanks mijn psychologische achtergrond is ook mijn logische brein sterk actief. Ik hou van ‘met de voeten op de grond’ en concrete resultaten. ‘De selfcoaching training wordt vaak ‘the missing link tussen alle gangbare technieken ‘ genoemd. Blijf je steeds weer hangen in je zelfde gedrag of blijf je uitstellen en kom je niet of moeizaam tot actie? Laat het me weten, dan maken we even kennis. Auteur van 2 boeken: 1/ Selfcoaching ontdek de ongekende mogelijkheden van je brein 2/ Help ik word geleefd: Concrete selfcoaching tools om je leven in eigen handen te nemen
Reactie plaatsen