Een laag zelfbeeld is als een vat met gaten. De energie gaat verloren.

Een laag zelfbeeld is als een vat met gaten. De energie gaat verloren.

En op een dag begin jij je vragen te stellen.

Want je voelt je niet meer zo goed.

‘WAT WIL IK IN MIJN JOB?’ Want je wordt geconfronteerd met een reorganisatie of een verandering van management of je krijgt een nieuwe titel of er is een overname.

En intussen ben je die vernieuwingen en veranderingen stilaan zo beu. Je gaat je ook vragen stellen of je intussen niet te oud bent voor dat werk. Maar waarschijnlijk voel je jezelf onveilig in de nieuwe situatie. Of heb je gewoon angst voor wat er misschien (nooit) komt .

In je hoofd spelen zich al allerlei doemscenario’s af. Je moet een stap zetten in het onbekende. En de collega’s zijn ook allemaal onrustig en rekenen misschien op jou.

We weten allemaal zoveel onzekerheid  geeft STRESS.  

En dan ga je piekeren. Je gaat aan alles twijfelen. Je stelt jezelf vragen als: “Wanneer kreeg ik nog eens een schouderklopje? Of bevestiging? Erkenning?”

Want dat mis je, zeker nu. Omdat je twijfelt, je twijfelt aan jezelf.

En eigenlijk weet je niet zo goed waar die onzekerheid vandaan komt want juist jij staat bekend bij de collega’s als iemand die zelfverzekerd is, alles aankan, die een groep door woelige wateren kan drijven.

Maar je blijft twijfelen.

Iets gelijkaardigs overkwam een cursist van Prana-flix. Ze had problemen op het werk. Ze voelde zich plots onzeker door de crisis en was gaan stressen. Ook al wist ze dat paniekeren zo ongeveer het slechtste is wat je kan doen voor jezelf en ook voor de groep.

Ik noem haar Inga; haar verhaal

Ze vertelt dat ze een hekel had aan werken in loondienst maar dat ze wel mocht ervaren dat haar werk als zelfstandige niet genoeg inkomsten  genereerde. En dan was er plots het aanbod van een klant om in loondienst te gaan werken.

In loondienst? Dat voelde in haar beleving niet veilig.

Dus oefende ze als ervaren prana-flixer (PRANA-flix is onze online selfcoaching opleiding) in de balanshouding aan haar beperkende overtuigingen over werken in loondienst. Ze wou nu ook een job waarin ze passie kon ervaren en waar haar energie kon in stromen.

Dus gaf ze zichzelf de kans om het werk in loondienst een kans te geven. En ze stelde vast dat ze toch met een pak beperkende overtuigingen zat. Ze zocht compenserende overtuigingen en prentte deze in.

  1. Ik stel mezelf open voor een werk in loondienst.
  2. Ook in loondienst kan ik mijn talenten benutten.
  3. Ik kan mijn passie vinden in een bedrijf.
  4. Ik kan ook in loondienst mensen motiveren en op eigen tempo werken. 
  5. .... 

Toen ze de weerstanden overwonnen had, aanvaardde ze de job en die viel uiteindelijk reuze mee. Zij was er met nieuwe overtuigingen ingestapt.

Ze ontdekte een diepere laag in haar onderbewustzijn

Nog boeiender was dat ze ontdekte dat onder de werk gerelateerde overtuigingen een zeer persoonlijke overtuiging zat die niet met haar werk maar met zichzelf te maken had. Ze kwam in een diepere laag. Als kind was ze heel verlegen. En nu heeft ze geen enkele reden meer om verlegen te zijn met haar knappe uiterlijk, een leuk gezin, goeie diploma’s en een succesvolle carrière. En toch weerhield iets haar om zich comfortabel te voelen zoals ze nu was. Voor haar onderbewuste was ze precies nog het kleine verlegen meisje.

Van buiten zien mensen een enthousiaste verzekerde vrouw, binnenin zit de overtuiging uit je kindertijd er nog.

Nog steeds een verlegen meisje, ook al is er geen reden voor

Inga noemt ‘Ik ben verlegen’  niet alleen een overtuigingen maar een levenshouding. Want durven uitkomen voor wie ze NU was, was uiteindelijk een dagelijks gevecht. Alsof ze zich constant sterker voordeed dan ze was.  En dat vermoeit je.

Dus ging ze werken aan overtuigingen rond haar zelfbeeld

  1. Ik mag er zijn
  2. Ik mag een mening hebben
  3. Ik mag mijn mening uiten
  4. Ik ben het waard om geluk te hebben
  5. Ik ben talentvol en ik sta voor wie ik ben
  6. Ik mag gelukkig zijn zoals ik ben...

Ik ben het waard om gelukkig te zijn???

‘Waarom zou je dat niet zijn?’ vraagt onze logica.

Maar ons  onderbewustzijn werkt anders. Overtuigingen die al jaren ingeprent zitten, sturen ons onderbewustzijn aan. En deze overtuigingen tonen zich op stressmomenten. Vaak in flitsen, in aarzelingen, in uitstelgedrag, in gevoelens die opkomen.

Inga voelde weerstand toen ze de overtuigingen aan het inprenten was. En er kwamen emoties naar boven. Maar ze liet die toe tot ze op een bepaald moment wegebben. En toen pas voelde ze dat ze stappen naar een beter zelfbeeld had gezet.

Wanneer voel je dus dat je op een beperkende overtuiging zit?  

Door weerstand te voelen! En als je zelf openstaat om die te voelen, je alert bent voor je eigen emoties en intens gaat oefenen om die overtuigingen te veranderen door overtuigingen die je wel vooruit zullen helpen, dan kan je veel meer aan.

Of haar nieuwe overtuigingen over zelfwaarde en haar zelfbeeld  ook Impact hadden op haar werk?

Ja want ze is nog altijd gelukkig in loondienst. En reorganisaties raken haar persoonlijk niet meer. Ze maakt een duidelijk onderscheid over wat over het bedrijf gaat en wat voor haar persoonlijk is. En ze probeert het positieve te zien. Ze blijft genieten van de weg en piekert minder over wat komt of mogelijks kan komen. Ze merkt dat collega’s onrust hebben en helpt hen om het positieve te zien. Maar zelf volgt ze haar eigen pad.

Overtuigingen die je leren om het positieve  te zien

  1. Ik richt mij op het NU moment en blijf dicht bij mezelf.
  2. Ik focus op het positieve.
  3. .Ik ben in staat om het negatieve los te laten.
  4. Ik ben in staat om het negatieve te negeren.
  5. Ik geef de verandering een kans.
  6. Alles komt altijd goed.

Ik ben mijn functietitel niet 

Haar functietitel is veranderd en vroeger had ze daar moeite mee. Ook daar heeft ze overtuigingen op ingeprent. ‘ Ik ben meer dan mijn functietitel;’

Overtuigingen rond het zelfbeeld zijn de breedst inzetbare

Ze weet NU waar ze staat. Ze weet wat haar prioriteiten zijn; haar familie, haar persoonlijke ontwikkeling en een werk dat leuk is en voldoende inkomsten biedt. De rest liet ze los.

Blijf jij vechten tegen de verandering? 

In stress word je vanzelf negatiever en het gevecht met de verandering ga je nooit winnen. Je moet gewoon in ontspanning komen,  je zelfbeeld aanpakken en de overtuigingen veranderen.

Weinig mensen leggen de link tussen de veranderingen in de job die onveiligheid geven en de overtuigingen die ingeslepen zijn in de jeugd. Bij voorbeeld overtuigingen die horen bij een laag zelfbeeld; 'Ik kan dat niet', 'Dat is niet voor mij weggelegd'..

Bij een laag zelfbeeld heb je de bevestiging van anderen nodig. Als je overtuigingen over zelfwaarde inprent, zal je minder behoefte hebben aan waardering van de omgeving maar kan je beter en zal je meer  reageren vanuit de eigen kracht.

Zowel in het werk je gezin als in de sociale contacten zal je merken dat je minder mensen nodig hebt die je bevestigen.

 Mensen verliezen veel energie door zich sterk te houden 

Je zelfbeeld is een bodem. Een slecht zelfbeeld is een bodem met gaten. Je hebt constant nood aan bevestiging. Met een stevige bodem zit er altijd wat reserve in het vat. En daar kan je in stress uit putten.

Door terug een positief zelfbeeld te installeren, kent ze nu ook meer het gevoel van trots te zijn op zichzelf. Ze leert wat ze echt leuk vindt en waar ze energie van krijgt. Ze vindt zichzelf een vrolijker mens en van een eigen succesje kan ze genieten, zonder dat iemand het haar moet zeggen. En ook al lijkt alles slecht, ze vindt toch positieve dingen omdat ze gewoon stevig in haar schoenen staat. En er altijd wat reserve-energie in haar vat zit.

Perfectionisme  en burn-out

Perfectionisme is een gevolg van een slecht zelfbeeld. Mensen gaan steeds harder werken om toch maar bevestiging te krijgen. En het is een vicieuze cirkel, door te perfectionistisch te zijn, kom je aan je limiet en ga je onderdoor.

Een burn-out is een gevolg van jarenlang slecht zelfbeeld. Van geen neen durven zeggen, van jezelf onwaardig te vinden om op te komen voor jezelf. Achterliggend is ons zelfbeeld de kern van al wat we nu doen.

Zeg,  dat wisten wij al …

Weten en 100% vanuit ons onderbewustzijn voelen wat we waard zijn en daarin gestuurd worden, is een groot verschil. Ons onderbewustzijn vraagt de juiste tools om in actie te komen en om diepgewortelde overtuigingen los te laten.

Plots voelen dat je tools hebt om een overtuiging aan te pakken, is een veilig gevoel. Je weet en voelt dat er altijd een oplossing is. Je kan jezelf tot rust brengen door ondersteunende overtuigingen in te prenten. En in rust sta je meer open voor wat mogelijks kan komen en toch blijf je meer in het moment en bij jezelf.

In rust is er plaats voor vertrouwen 

Gaat alles dan lukken? Misschien, waarschijnlijk niet. Maar kandideerde je voor een job, en je kreeg die job niet, dan weet je in vertrouwen dat je je uiterste best deed en dat er ergens een andere job ligt die veel beter bij jou past. Als je maar een positief zelfbeeld hebt, en je je goed in je lichaam voelt.

Maar het verhaal houdt niet op.

Door te werken aan je overtuigingen, ga je steeds diepere lagen ontdekken. En bij elke nieuwe opdracht zal je jezelf de vraag stellen: ‘Wat zijn mijn overtuigingen, mijn angsten, mijn twijfels?’ Voor elke nieuwe uitdaging is er werk aan de winkel en dan is het nodig om eerst aan die overtuigingen te gaan werken.

En merkt je dat er beperkende overtuigingen zijn omdat je het werk uitstelt, omdat je er niet durft over te praten, omdat je telkens keelpijn krijgt, of je wegdroomt?  Weet dan dat weerstanden heel veel willen zeggen,  het zijn onze barometers. En als je weerstand voelt, dan is er werk aan de winkel.

Soms doe je er een paar dagen of soms weken over om te weten welke overtuigingen jou niet dienen. Maar met onze technieken werk je steeds naar een oplossing toe.

En nadien vraag je je af waarom je daar ooit een probleem van maakte.

Oefening baart kunst  

Overtuigingen aanpakken zorgt ervoor dat je terug controle krijgt over jouw leven.  

Als je de technieken kent om overtuigingen te veranderen, kan je daar nu mee aan de slag. Succes! 


Als je weet hoe je overtuigingen kan aanpakken kan je nu aan de slag.

Zo niet, help ik je graag en wil je graag laten zien hoe je je krachtige beperkende overtuigingen zelf kan aanpakken. 

  1. Schrijf je in voor het gratis online webinar via Prana.be/overtuigingen .
    Vul je naam en e-mailadres in en je krijgt een uitnodiging.
  2. Download het gratis e-book.
  3. Beluister de podcast ‘de kracht van overtuigingen’ om je te laten inspireren tot het vinden van jouw beperkende overtuigingen. Je vindt deze podcast in spotify, Apple podcast, google podcast, podcastaddict en op onze website: https://prana.be/podcast.

 

Over de schrijver
Psychologe, trainer, coach, auteur en bedrijfsleiderIk studeerde af in 1993 en ben sindsdien gepassioneerd door de fantastische mogelijkheden van het brein. Ik leerde deze mogelijkheden kennen toen ik nog studeerde en slaagde erin om mijn studietijd te halveren en bovendien in die helft van de tijd ook 2 jaren ineens te volbrengen met dubbel zoveel resultaten. Wow, dit wou ik aan iedereen leren! Hierdoor ontwikkelde ik een eigen Selfcoaching traject. Sinds 1997 begeleid ik samen met mijn team medewerkers, leidinggevenden, bedrijfsleiders en zelfstandigen en leer hen om hun brein beter te benutten met minder inspanningen en stress. Met die methodes leert men onbewuste weerstanden, angsten en twijfels aan te pakken en te komen tot een blijvende gedragsverandering. Ondanks mijn psychologische achtergrond is ook mijn logische brein sterk actief. Ik hou van ‘met de voeten op de grond’ en concrete resultaten. ‘De selfcoaching training wordt vaak ‘the missing link tussen alle gangbare technieken ‘ genoemd. Blijf je steeds weer hangen in je zelfde gedrag of blijf je uitstellen en kom je niet of moeizaam tot actie? Laat het me weten, dan maken we even kennis. Auteur van 2 boeken: 1/ Selfcoaching ontdek de ongekende mogelijkheden van je brein 2/ Help ik word geleefd: Concrete selfcoaching tools om je leven in eigen handen te nemen
Reactie plaatsen