Kraakten jouw opvoeding en overtuigingen jouw liefdesleven liefdesleven?

Kraakten jouw opvoeding en overtuigingen jouw liefdesleven liefdesleven?

Love is in the air…  Of toch niet?

Het is Valentijn week en daar worden we allemaal een beetje melig van.

Zelfs wij.

 Herken je dit? 

(+) Heb jij je bij het diner in een euforische bui afgevraagd: ’Waarom ben ik toch op die fantastische man gevallen?’ of ‘Wat een gelukkig toeval, onze ontmoeting; we kwamen, we zagen en de liefde overwon, 20 jaar geleden’. 

 Lucky you, het is jullie gegund. Van harte.

 (-) Of ben jij iemand die zich meermaals diezelfde vraag stelt: ’Waarom ben ik toch weeral op zo een dominante vrouw gevallen?’. Dat is dan op een minder euforisch moment.

Lees vooral verder, ook voor jou is er hoop.

 Mensen vallen vaak op hetzelfde type in de liefde (maar ook daarbuiten)

 Het klopt dat er een grote kans bestaat dat mensen op hetzelfde type partner vallen.

En dat wil ik in deze Valentijn blog eens verduidelijken. Deze informatie staat nog veel uitgebreider in mijn boek: ’Help, ik word geleefd!’, te koop via onze webshop. 

 Onze partnerkeuze is niet zo toevallig als we ons wel voorstellen. Die keuze heeft te maken met ons brein en de onbewuste overtuigingen die we opsloegen op het moment dat we van anderen leerden wat belangrijk was en wat niet. Een groot deel van ons gedrag is aangeleerd.

We onderscheiden 4 types van leren

1. Het stimulus-respons leren of de klassieke conditionering 

De omgeving geeft een prikkel en je reageert. Dit is het verhaal van de hond van Pavlov.

De hond associeert het belletje met eten en zijn speekselklieren beginnen al te werken bij de bel. De hond associeert de bel met eten.

Ook wij hebben nog veel associaties die dateren uit onze kindertijd:

- De eerste keer falen

- Het eerste liefdesverdriet

- Een grove vernedering

Vanuit onze ervaring hebben we associaties gemaakt. Werd jij als kind achtervolgd door een man met een snor? Je was toen heel bang, wat een creep. Het verschijnen van een man met een snor kan nu nog datzelfde gevoel oproepen. Ons onderbewustzijn blijft die associatie maken. Ons onderbewuste is onze harde schijf die alles bijhoudt en uiteindelijk meer dan 90% van onze beslissingen aanstuurt. Het houdt meer bij dan wij met ons bewuste brein kunnen onthouden. 

Het principe van associaties kan er plots voor zorgen dat onze emoties omslaan zonder dat we er een aanleiding voor zien. Uiteindelijk is het ons onbewuste brein die de herinnering bewaart aan die creep maar zolang we de overtuiging hebben dat mannen met snorren gevaarlijk zijn, bestaat de kans dat we in stressvolle momenten vervallen in de angst van vroeger. 

Tot we die bewuste link leggen want onbewuste associaties kan je bewust maken. 

Hoe? Krijg je bij iemand een slecht gevoel, ga dan in alle rust zitten, sluit je ogen, denk aan die persoon en kom bij je gevoel en stel de vraag: ’Waarom krijg ik bij X het gevoel van…?’

In die rust kan je in contact komen met je onderbewuste en kan je als een ingeving de associatie achterhalen. Dit wordt oefenen want meestal lukt het pas na een tijdje oefenen.

Bij het inzicht van de associaties ga je beseffen dat je angst niet bij deze persoon hoort en kan je loslaten.

Sommige associaties zijn heel hardnekkig en deze kan je beter achterhalen tijdens de selfcoaching of onder begeleiding van onze coaches.

Maar er is hoop als er overtuigingen ontstaan zijn door associaties in je brein. Ze kunnen ongedaan gemaakt worden.


2. Straffen en belonen of de operante conditionering 

Gedrag wordt gestimuleerd of geremd. De lerende handelt en afhankelijk van het resultaat zal hij dat gedrag wel of niet herhalen.

In dit geval gebeurt de conditionering door de manier waarop de omgeving op een bepaald gedrag reageert. Als je een reactie als prettig ervaart, zal je dat gedrag in de toekomst nog stellen.  

Misschien herken je dit: Je bracht bloemen mee voor je moeder en ze was er blij mee . Je oma kon niet waarderen dat je haar bloementuin leegroofde toen je haar wou verrassen met een tuiltje bloemen. 

De reacties van de twee dames bepaalden toen of jij hen daarna nog bloemen schonk.

Dit principe van de operante conditionering bepaalt hoe de mensen bij elkaar gedrag aanleren. 

Om in het thema van de liefde te blijven; dankbaarheid  tonen voor het misschien niet zo toffe juweel, zal er wel voor zorgen dat dit niet het laatste gouden cadeautje is

Of

Als een partner ervaart dat zijn/haar mening niet gehoord wordt, kan dit leiden tot het niet meer delen van een mening.

Belonen werkt beter dan straffen. Uiteindelijk houdt straffen ook altijd een vorm van aandacht in en deze aandacht kan er voor zorgen dat het gedrag aanhoudt. Als de vrouw aangesproken wordt op het te laat aan de ontbijttafel verschijnen, is dat een vorm van aandacht. Als ze de keren dat ze wel tijdig uit de badkamer kwam, geen aandacht krijgt, zou het te laat komen wel eens meer aandacht kunnen opleveren dan op tijd zijn. 

Dit is de reden waarom kinderen die het gewoon zijn om negatieve opmerkingen te krijgen, hun gedrag niet aanpassen. Negatieve aandacht is nog altijd beter dan geen aandacht (in het hoofd van een afhankelijk iemand).

3. Leren door imitatie of modeling, observationeel leren

Iemand doet iets voor, de lerende doet het na.

We leren met de anderen omgaan doordat we zien hoe de ander het aanpakt. In een gezin met een dominante vader die onvriendelijk praat tegen zijn partner en een moeder die daar niet op reageert, leren de jongens en de meisjes.  De zoon leert dat mannen mogen roepen tegen vrouwen. De dochter leert dat het normaal is dat vrouwen dit agressief gedrag van hun partner tolereren.

4. De HAHA-ervaring, inzichtelijk leren

Het leren speelt zich af in je hoofd en de lerende krijgt een inzicht.

Dit wijst naar het feit dat iemand iets leert door na te denken en niet opgeeft in het zoeken. Dan plots komt er inzicht, haha gevonden! Dingen oplossen via een mentaal proces geeft doorgaans veel vreugde. En hoe meer en langer lerenden leren op die manier, hoe sneller dat ze tot een mentaal inzicht komen.

Om tot inzichtelijk leren te komen, zijn er drie voorwaarden

1. Het probleem moet in zijn geheel worden bekeken, alle elementen moeten aanwezig zijn.

2. Inzichtelijk leren gebeurt best in een veilige en stimulerende omgeving.

3. Sociale motivatie is aangewezen.

Om makkelijker tot inzichtelijk leren te komt, zijn de juiste hersenfrequenties een ENORM voordeel. Mensen komen tot rust in de alfa-hersenfrequentie, Zie ook de vorige blog over de verschillende hersenfrequenties. In een lawaaierige en schreeuwerige omgeving is het moeilijk, bijna onmogelijk, om tot rust te komen. In rust komen de inzichten als vanzelf. 

Om mensen te ondersteunen om tot inzicht en een oplossing te komen bij een probleem, hebben we in de prana-flix, ons online-programma. Wij bieden oefeningen aan waarbij muziek de hersenfrequentie beïnvloedt. Ik begeleid die online oefeningen met mijn stem om een steeds dieper niveau van ontspanning te bereiken. 

We merken allemaal dat we ’s avonds in bed, of ’s nachts of terwijl we rustig in bad zitten, creatieve ideeën en inzichten krijgen. In rust komen onze hersenen tot inzicht. 

Een leerproces is zelden ideaal 

Hoewel we nu ervaren dat er betere manieren van leren te komen dan via conditioneringen, worden nog steeds veel kinderen zo opgevoed en zijn er tal van volwassenen die met beperkende associaties – overtuigingen rond lopen, als gevolg van de manier waarop zij geleerd werden.

Het minst romantische aan deze tekst is dat net die conditioneringen er kunnen voor zorgen dat mensen vaak kiezen voor eenzelfde type partner als de mensen die ze kenden in hun jonge jaren. Omdat we onbewust blijven reageren op aspecten of deelaspecten van vroegere ervaringen, gebeurt het dat we onbewust steeds op hetzelfde type partner vallen.

Vaak zijn die types gelinkt aan jouw opvoeders

Het dominante type

Het onderdanig type

Iemand die gevoelig is voor alcoholverslaving

Een agressief type

Iemand die anderen altijd vernedert

Iemand die als een vader of moeder voor je zorgt

Maar misschien ligt het ook aan de manier waarop jij in je relatie staat?

Ontdek jij bij voorbeeld een patroon van depressieve partners? Dan is het misschien omdat jij een te zorgend type bent, iemand die altijd voor een ander wil zorgen. En jij kan alleen zorgen voor mensen die dat waarderen. Zo komt het dat je die personen aantrekt.

 

Tips voor de toekomst en op zoek naar de rode draad

Als je enkele ontgoochelingen in relaties achter de rug hebt, is het goed om jezelf een paar vragen te stellen:

- Welk gevoel krijg ik bij deze persoon?

- Is dat een identiek gevoel als bij een vorige relatie?

- Vanwaar komt de nood aan dit gevoel?

- Herken ik bepaalde eigenschappen bij één van mijn ouders?

* Welke relatie wil ik met deze partner?

 Doordat we onbewust signalen uitzenden en ook onbewust signalen ontvangen, worden we steeds weer aangetrokken tot dezelfde probleemsituaties. Tot we ons bewust worden dat er een rode draad in ons leven loopt en dat we die draad enkel voorgoed kunnen doorknippen als we ons brein herprogrammeren. Als we de overtuigingen die we als kind kregen, kunnen loslaten en vervangen door nieuwe overtuigingen.

En dat vraagt voor tijd. Voor sommige mensen meer dan voor anderen want we hebben niet allemaal dezelfde inhoud in onze rugzak.

Leg de focus op jezelf

Het is goed om de focus op jezelf te leggen, tijd en rust te nemen en te kijken welke associaties je onbewuste brein maakt. Pas dan kan je familietradities doorbreken en gaan voor de relaties waar jij echt gelukkig in kan zijn.

Esther Perel, de Vlaamse maar wereldberoemde psychotherapeute en relatiespecialist die in New York woont, bevestigt dat er twee mensen nodig zijn om een patroon te creëren maar slechts één om het patroon te doorbreken. Bovendien bevestigt ze dat we houden van een partner met een passie of met veel goesting om te leven.

Dat zijn de twee stappen die wij bij PRANA Mental Coaching zetten met onze deelnemers. We leren hen de innerlijke rust te herstellen via de hersenfrequenties, communiceren met hun onderbewuste,  en om zich ondersteunende overtuigingen die hen vooruit helpen en gelukkig maken, toe te eigenen

We ervaren daarnaast dat de deelnemers met meer goesting in het leven staan en vaak hun passie vinden die ze jarenlang kwijt waren of nooit kenden. En zoals Esther Perel zegt, als één van de twee in een relatie verandert, kan de relatie mee veranderen. Ten goede.

 Prana een relatiebureau? Nog niet.

Maar elke positieve bijwerking van onze programma’s is een meerwaarde voor ons. 

Gelukkige deelnemers, gelukkige coaches.

 

1. Wil je verder kennis maken met onze programma's?  Wil jij jouw stress aanpakken? 

Ga naar https://prana.be/prana-flix  Ik sta je graag te woord.  

2. Luister ook naar onze podcasts  ‘de kracht van overtuigingen’ om je te laten inspireren tot het vinden van jouw beperkende overtuigingen. Je vindt deze podcast in spotify, Apple podcast, google podcast, podcastaddict en op onze website: https://prana.be/podcast.

3. Wil je ook graag mijn boek 'Help, ik word geleefd!' lezen? Klik op deze link

Over de schrijver
Psychologe, trainer, coach, auteur en bedrijfsleider Ik studeerde af in 1993 en ben sindsdien gepassioneerd door de fantastische mogelijkheden van het brein. Ik leerde deze mogelijkheden kennen toen ik nog studeerde en slaagde erin om mijn studietijd te halveren en bovendien in die helft van de tijd ook 2 jaren ineens te volbrengen met dubbel zoveel resultaten. Wow, dit wou ik aan iedereen leren! Hierdoor ontwikkelde ik een eigen Selfcoaching traject. Sinds 1997 begeleid ik samen met mijn team medewerkers, leidinggevenden, bedrijfsleiders en zelfstandigen en leer hen om hun brein beter te benutten met minder inspanningen en stress. Met die methodes leert men onbewuste weerstanden, angsten en twijfels aan te pakken en te komen tot een blijvende gedragsverandering. Ondanks mijn psychologische achtergrond is ook mijn logische brein sterk actief. Ik hou van ‘met de voeten op de grond’ en concrete resultaten. ‘De selfcoaching training wordt vaak ‘the missing link tussen alle gangbare technieken ‘ genoemd. Blijf je steeds weer hangen in je zelfde gedrag of blijf je uitstellen en kom je niet of moeizaam tot actie? Laat het me weten, dan maken we even kennis. Auteur van 2 boeken: 1/ Selfcoaching ontdek de ongekende mogelijkheden van je brein 2/ Help ik word geleefd: Concrete selfcoaching tools om je leven in eigen handen te nemen
Reactie plaatsen