Ben jij slaaf of meester van jouw tijd?

Ben jij slaaf of meester van jouw tijd?

Ben jij ook iemand die denkt nooit tijd te hebben? 

En weet jij echt niet meer hoe je dat moet oplossen? 


'Ik heb geen tijd', eeuitspraak die we vaak horen maar ook gebruiken

Waarom zeg je dat toch steeds? En is dat wel zo?

Zouden er geen andere redenen zitten achter jouw tijdsgebrek?

Redenen die je liever niet onder ogen ziet zoals  

Je cijfert jezelf weg voor een ander?

Je werkt niet planmatig genoeg?

Je verliest jezelf in de details?

Je leerde dat mensen die veel werken belangrijk zijn?

Je vindt jezelf waardevoller met een drukke agenda?

Misschien komt dit binnen. Maar iedereen heeft dagen van 24 uur en toch zijn er mensen die wel meer vakantie kunnen nemen. Die wel tijd hebben voor weekentrips en uitstapjes en die wel kunnen supporteren voor de kinderen aan de zijlijn van het voetbalveld.

Heb jij je tijdsgebruik al eens onder de loep genomen en vooral ken jij je eigen overtuigingen over tijd hebben en druk bezig zijn?

En natuurlijk dan komt de vraag: ‘Waarom stel je het uit om dat tijdsgebrek aan te pakken?’

Op deze vele vragen krijg je antwoorden in deze blog.

Je mag even op het klaagbankje zitten

Ik  heb het druk. Heel druk. En het wordt precies alsmaar drukker. Waarom heb ik het zo druk? Waarom verandert dat toch niet? En ik heb een drukke baan want mijn baas stelt hoge verwachtingen. En dan heb ik ook nog collega’s die er de kantjes vanaf lopen en de bazen zien dat precies niet. En waarom kunnen sommige zelfstandigen hun werk regelen vanuit een luie zetel in Tenerife en zit mijn man het hele weekend achter zijn bureau? En waarom hebben die andere dan ook nog een even goed of beter inkomen? 

Stap van dat klaagbankje, we gaan het eens anders bekijken

Dit alles heeft te maken met de overtuigingen die we ons ooit eigen maakten en waar we ons eigenlijk niet van bewust zijn. We draaien voor 95% op onze overtuigingen en deze kunnen ondersteunend zijn of ons belemmeren.

Weer overtuigingen? Ja! Want nooit zal alles perfect zijn en voor alles wat we doen, hebben we onbewuste overtuigingen. Door deze bewust te maken, is de helt van het werk gedaan.

Beperkende overtuigingen zorgen voor dat uitstel of het niet aanpakken van een probleem. Daarom pakje je je tijdsgebruik nog niet aan.

Ze hebben mij nodig

Iedereen heeft het druk maar heb jij het wel zo druk zoals je laat uitschijnen? Ben jij degene die altijd als laatste op het werk blijft tot alles opgelost is? En degene die zich ergert aan de bazen die jou moeten evalueren omdat ze om 5 uur al op de trein zitten?

Waarom doe je dat? 

Omdat jij je verantwoordelijk voelt?

Omdat jij onvoldoende je grenzen bewaakt en geen NEEN durft zeggen?

Omdat jij bang bent voor de evaluatie die er staat aan te komen?

Omdat je dan een bitch genoemd wordt of vreest dat ze je niet graag gaan zien?

Misschien helpen volgende overtuigingen

  1. Ik ben verantwoordelijk voor mijn deel. 
  2. Ik respecteer mezelf en mijn gezin en vertrek tijdig op het werk. 
  3. Ik doe genoeg. Ik ben genoeg. Ik doe mijn best, wat een ander er ook mag over denken. 
  4. Ik heb voldoende zelfvertrouwen tijdens een evaluatiegesprek. 
  5. Ik ben hier en ik vertrouw op mezelf. 
  6. Ik hou van mezelf en ik waardeer mezelf.
  7. ...

Ben jij de mama die vindt dat je de was en de strijk allemaal op jouw to-do-lijst moet zetten? Ben jij de papa die de mama spaart en zelf in regen en wind staat te supporteren voor de zoon? Ben jij degene die altijd klaar staat voor je dementerende moeder en heel vlug tegen je broers zegt dat zij niet hoeven te gaan, dat jij dat wel zal doen? En nadien vloekt en klaagt dat jij altijd het slachtoffer bent?

Waarom doe je dat?

Omdat jij je verantwoordelijk voelt voor je kinderen?

Omdat je graag liefde, waardering wil krijgen als goede papa?

Omdat je bang bent voor conflicten?

Omdat je altijd hoorde dat je eerst voor een ander moest zorgen en dan pas voor jezelf?

Omdat je leerde dat je altijd perfect moest zijn naar de buitenwereld toe?

Omdat je probeert in alles perfect te zijn?

In een vliegtuig leren we dat we eerst onszelf moeten redden en dan pas de andere. Trouwens als wij verdrinken, kunnen we een ander niet meer redden. Laat dat het beeld zijn. Als je als mama doodmoe loopt en je gaat nog eens in de regen supporteren voor je zoon, is de kans op een stevige verkoudheid groot. En wie gaat dan volgende week voor die zoon supporteren?

Weet je dat sommige mensen ziek worden, net omdat ze het allemaal niet meer aankunnen? Ook dat kiest je onderbewuste voor jou omdat je de overtuiging hebt dat je enkel mag rusten als je ziek bent.

We doen onze kinderen geen plezier door hen constant te vertroetelen of al het werk uit hun handen te nemen. ‘Het kerkhof ligt vol met onmisbare mensen’, zei mijn vader. Maar er zitten ook veel onmisbare mensen thuis met een burn-out. Het is geweten dat mensen die in een sociaal beroep zitten en constant klaar staan voor een ander, een grotere kans hebben op een burn-out.

Trouwens. Je kinderen kunnen wel een keer zonder mama of papa sporten. Hoe blij waren wij toen we iets zelfstandig mochten doen? Je kinderen leren veel bij door ’s avonds zelf hun lunch klaar te maken of ’s morgens zelf de tafel te dekken. En die was zelf naar boven dragen, is ook een vorm van sporten.

En soms doen we dingen voor een ander die de ander zelfs niet wil dat we dat voor hen doen. Denk aan het verhaal van de Franse boer. Elke dag ging zijn vrouw verse camembert kopen voor zijn ontbijt. Toen ze stierf zei de boer: ’Ik zag haar zo graag dat ik elke dag zonder morren de camembert opgegeten heb. Want eigenlijk eet ik dat niet graag.’

Sommige dienstbaarheid is nodig maar soms is het beter om eens om te denken en te beseffen of we nog wel goed bezig zijn. Praten werkt altijd. Ga het gesprek aan met je huisgenoten.

Wat is het voordeel dat anderen je nodig hebben? Wat is jouw nood? 

Diep denken…  Er zit achter alles wat we doen een voordeel of een nood.

Overloop dus even je dag of sta stil voor je JA zegt en stel jezelf de vraag wat het echte voordeel is voor jou achter waar je nu JA wil tegen zeggen?

Welk voordeel levert het jou op? En welke noden heb jij? 

  1. De erkenning als moeder/ vader of toffe werkende collega?
  2. Het gevoel waardevol te zijn, nodig te zijn, een goeie dochter of zoon te zijn?
  3. Liefde van je partner?
  4. De nood aan erkenning?
  5. Compensatie voor je eigen negatief zelfbeeld?
  6.  De nood aan complimenten omdat jij je niet heel voelt?

Deze overtuigingen slaan terug op je zelfbeeld.

Weet dat ieder mens waardevol en nuttig is? Jij ook.  Het is een voordeel dat we ook door anderen gewaardeerd worden maar waardering komt er niet door jezelf voorbij te lopen. Uiteindelijk krijg je meer respect door je eigen grenzen te waarderen en te tonen dat je stevig in je schoenen staat;

De belangrijkste en eerste liefde is zelfliefde.

Hoe spreek jij over een ander? 

Beperkende overtuigingen kan je achterhalen door je eigen denkproces te evalueren. Hoe denk jij over een moeder die een namiddag naar de massage gaat terwijl haar zoon van 18 thuis zit te studeren?

Het volgend jaar gaat die zoon op kot. Zonder zijn ouders. Eindelijk vrij!

Denk jij dat die moeder doet wat ze moet, zichzelf ontspannen om straks te ondersteunen? 

Of denk je dat ze egoïstisch is? 

Die laatste overtuiging zal er voor zorgen dat jij zelf te weinig tijd neemt voor jezelf. Want 'moeders die zichzelf boven hun kinderen zetten, zijn egoïstisch' zou wel eens jouw onderbewuste overtuiging kunnen zijn.

En zo is dat met meerdere gedragingen. Denk je dat je iets kan leren van de collega die op tijd naar huis gaat? Denk je dat je iets kan leren van het koppel dat op weekend gaat terwijl de kinderen bij de neven en nichten logeren? Denk je dat je iets kan leren van de mama voor wie haar wekelijkse yoga heilig is?

Hoe zou jouw wereld er uit zien als jij meer grenzen zou trekken? Als jij NEEN zou kunnen zeggen tegen dat wat niet echt nodig is? 

Oefening baart kunst

Natuurlijk zullen je huisgenoten niet graag zien dat jij het werk verdeelt. Of zullen je collega’s toch nog proberen om extra’s in je bakje te leggen. Maar dat is het moment om even door te bijten. Uiteindelijk zal voor jezelf opkomen, je eigen tijd goed benutten en genieten van je werk en je leven jou heel veel voordelen opleveren.

Juistere overtuigingen kunnen zijn

  1. Ik help mijn kinderen om meer zelfstandig te worden. 
  2. Wat een ander kan doen, doet hij beter zelf. 
  3. Ik heb recht op tijd voor mezelf. 
  4. Als ik ontspannen ben, kan ik er beter zijn als de ander mij echt nodig heeft.  

Powernap

Vooraleer je overtuigingen gaat aanpakken, is het nodig om je lichaam en brein uit de stresszone te halen. Een powernap, op ons platform duurt de kortste 17 minuten, kan wonderen doen. Doet wonderen voor de vele mensen die hem dagelijks doen.

Sta je voor een werk waar je tegenop ziet, doe een powernap. Je haalt de tijd zeker in doordat je met een rustig brein veel meer doet op korte tijd, meer structuur, meer concentratie.

Blijf uit de stress. Het maakt jou angstig, je durft je grenzen niet stellen en je zegt vlugger JA op die dingen die je liever niet doet.

Op ons online platform hebben wij verschillende oefeningen die jou zullen ondersteunen om je tijd beter, nuttiger en efficiënter te benutten.

 Ga ervoor. Overtuigingen aanpakken zorgt ervoor dat je terug controle krijgt over jouw leven.  

Als je de technieken kent om overtuigingen te veranderen, kan je daar nu mee aan de slag. Succes! 



Als je weet hoe je overtuigingen kan aanpakken kan je nu aan de slag.

Zo niet, help ik je graag en wil je graag laten zien hoe je je krachtige beperkende overtuigingen zelf kan aanpakken. 

  1. Schrijf je in voor het gratis online webinar via Prana.be/overtuigingen .
    Vul je naam en e-mailadres in en je krijgt een uitnodiging.
  2. Download het gratis e-book.
  3. Beluister de podcast ‘de kracht van overtuigingen’ om je te laten inspireren tot het vinden van jouw beperkende overtuigingen. Je vindt deze podcast in spotify, Apple podcast, google podcast, podcastaddict en op onze website: https://prana.be/podcast.

Over de schrijver
Psychologe, trainer, coach, auteur en bedrijfsleiderIk studeerde af in 1993 en ben sindsdien gepassioneerd door de fantastische mogelijkheden van het brein. Ik leerde deze mogelijkheden kennen toen ik nog studeerde en slaagde erin om mijn studietijd te halveren en bovendien in die helft van de tijd ook 2 jaren ineens te volbrengen met dubbel zoveel resultaten. Wow, dit wou ik aan iedereen leren! Hierdoor ontwikkelde ik een eigen Selfcoaching traject. Sinds 1997 begeleid ik samen met mijn team medewerkers, leidinggevenden, bedrijfsleiders en zelfstandigen en leer hen om hun brein beter te benutten met minder inspanningen en stress. Met die methodes leert men onbewuste weerstanden, angsten en twijfels aan te pakken en te komen tot een blijvende gedragsverandering. Ondanks mijn psychologische achtergrond is ook mijn logische brein sterk actief. Ik hou van ‘met de voeten op de grond’ en concrete resultaten. ‘De selfcoaching training wordt vaak ‘the missing link tussen alle gangbare technieken ‘ genoemd. Blijf je steeds weer hangen in je zelfde gedrag of blijf je uitstellen en kom je niet of moeizaam tot actie? Laat het me weten, dan maken we even kennis. Auteur van 2 boeken: 1/ Selfcoaching ontdek de ongekende mogelijkheden van je brein 2/ Help ik word geleefd: Concrete selfcoaching tools om je leven in eigen handen te nemen
Reactie plaatsen