Energieloos? Een winterdepressie of een rustpunt?
16 januari 2023 

Energieloos? Een winterdepressie of een rustpunt?

Voel jij jezelf ook zo depri tijdens deze koude en natte januari?

En heb je toevallig, net als jouw vrienden en familieleden een zware verkoudheid? Maar het voelt alsof het meer is dan dat. 'Ben ik depressief?' vraag je je af.

Voel jij je energieloos? Ben je al die kerstversiering beu maar zou je liefst de hele dag kaarsen laten branden? Gewoon om een beetje energie te voelen, om licht te zien want die zon vergeet nu bijna elke dag om even te komen piepen.

Buiten is het koud en nat. En een flinke wandeling door het park of door het bos zou ook jou deugd doen maar de combinatie van water en wind en koude en geen zon, daar kan je gemoed niet echt tegen. Zelfs je regenjas blijkt er niet tegen bestand.

Na de feestdagen en na de eerste dagen van januari hebben meerdere mensen het moeilijk. En als je dan ook nog eens bedenkt dat die donkere tijd nog bijna 2 maanden kan duren, dan kruip je ’s morgens liefst terug je bed in met een warm kersenpittenkussentje en een spannend boek. Of zat jij al te zoeken op internet voor een betaalbaar ticket richting de zon?

De derde maandag van de maand januari is het Blue Monday. Blue Monday werd in 2005 bedacht voor een campagne van een reisbureau, die claimde met psycholoog Cliff Arnall een wetenschappelijke formule te hebben gevonden om de zwaarste dag van het jaar te berekenen. Achteraf bleken zowel de formule als de samenwerking met de psycholoog een fabeltje, maar de term bleef hangen. 

De term bleef hangen en dat is niet zo gek want veel mensen voelen zich vandaag, ik schrijf dit precies op de derde maandag van de maand januari, somber, energieloos en ze missen de zon. Hun energie is OP op deze derde maandag van de maand januari.

Je voelt je erkent? Is dit precies wat jij ook voelt? 

Dat er een term bestaat voor het gevoel, geeft erkenning. Je bent normaal. Er zijn meerdere mensen die hetzelfde voelen, de somberheid na de feesten. Het begin van een nieuw jaar waar je heel veel van verwacht. Wat kan je doen om dat vreselijke, sombere gevoel tegen te gaan?

Je kan  vandaag twee dingen doen: 

1.    Klagen en de dag lijdzaam ondergaan. En zelfs morgen en de volgende dagen klagen over de donkerte en het gebrek aan zonlicht. Weet dat dit jou en je omgeving niet gelukkiger zal maken.

2.    Je kan beslissen om er het beste van te maken en om deze dag en de volgende dagen te aanvaarden. Je kan zelfs  nog meer doen; je kan deze donkere dagen benutten om een nieuwe start te maken.

In de Taoïstische leer zijn de 5 elementen (aarde, water, vuur, hout en metaal) verbonden aan de seizoenen. Zo staat hout voor de lente, vuur voor de zomer, aarde voor de nazomer, metaal voor de herfst en water voor de winter. De Vijf Elementen of oerkrachten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en houden elkaar in natuurlijke cycli in evenwicht. Er kan geen lente komen zonder dat we de winter doorleefden. Bomen kunnen niet bloeien zonder de rust van de winter.

En zo is het ook met de mens. Nu is het even moeilijk maar er komt een betere tijd, een tijd waarin ook jij terug tot bloei komt want ook mensen zijn onderhevig aan de seizoenen en aan de wetten van de natuur. Maar dat zijn we nu net even verleerd. 

In de winter valt de natuur stil, alles lijkt doods en bevroren.

Niets is minder waar, onder de grond bereidt de natuur nieuwe bloei voor. En deze stilte in de natuur lijkt ons op te roepen om stil te staan en onze binnenkant te bekijken en te versterken en om onze reserves aan te vullen. De winter is het moment om onze batterijen terug op te laden. De winter nodigt uit om te rusten. 

De dagen zijn korter, het is kouder, dus blijf je gemakkelijker binnen. Als je je batterij regelmatig de kans geeft om op te laden, gaat ze langer mee, blijf je langer fit en energiek. En ben je in een betere conditie als we straks in de lente weer aan allerlei projecten beginnen.

Pranaïsten (vrije associatie met Taoïsten) krijgen via oefeningen, meditaties en opleidingen op ons online platform in deze periode van koude en donkerte de kans om hun batterijen terug op te laden.

De winter is het moment om stilaan ondergronds nieuwe plannen te laten gedijen nadat je in alle rust tot de vaststelling kwam dat in je leven het een en ander gebeurt dat je eigenlijk liever niet wil, dat je liever anders zou zien.  Of in deze rust voel je de nood om next level te gaan. Wie weet.

Is dit werk wel wat je wil? 

Hoor je nog thuis in het bedrijf waar je werkt? 

Voel je nog verbondenheid met de missie en visie van je werkplek?

Kan je dit volhouden; voltijds werken en constant taxichauffeur spelen voor de kinderen en de ouders? 

Kan jij je talenten voldoende benutten en inzetten? 

Kan je terug aan de slag na de burn-out? 

Hoe kan je meer vreugde vinden?  

Waar gaan we deze zomer op reis? 

Hoe kan je je sociaal leven oppeppen? 

Heb ik genoeg vrienden die mij ondersteunen? 

Vragen die in de rust van de winter oppeppen. Vragen die je enkel bereiken als je je terug trekt in de rust en in de stilte van jezelf.

De rust en de stilte om je energiepeil te verhogen

Slapen, rusten, mediteren, ademhalingsoefeningen, powernaps doen, jezelf verrijken met een nieuwe opleiding, even een coachingsgesprek inplannen, een heerlijke massage, lekker warm eten en drinken, … het zijn belangrijke en aangename manieren om je waterelement te versterken en zo je batterijen op te laden voor de lente en de zomer.

Het zijn activiteiten die van jou overgave en besef vragen. Het leven is niet altijd hollen. De winter is er om te bekomen, om je energie terug op te laden. 

En waaraan merk je dat je energie verzwakt is?

Heb je lage rugpijn of voelt je onderrug koud aan? 

Voel je kou ook als je binnen zit? 

Voel jij je soms angstig? 

Moet jij soms zoeken naar je woorden of ben je vergeetachtig? 

Ga je aan jezelf twijfelen? 

Dit zijn vaak de klachten van oudere mensen maar ook de klachten van iemand met een burn-out of iemand die op weg is naar. Meer en meer merken we dat ook jonge mensen deze klachten hebben. Net omdat ze hun energie te snel opgebruiken en te weinig naar hun lichaam en de natuur luisteren.

Natuurlijk voel jij nu ook dat er veel waarheid zit in de wetten van de natuur. Nu passen we het alleen nog toe.

Hoe beginnen we er aan?

Jij bepaalt of de winter een kale dorre periode is of een tijd van verstilling en verdieping. Jij beslist of je wil genieten van de innerlijke rust, van mediatie, van powernaps die jouw batterijen helpen opladen om zo vol energie aan de lente en jouw nieuwe plannen te beginnen.

Wat jij kiest, wordt jouw realiteit. Als je gelooft, je ervan overtuigd bent,  dat een vervelende en saaie en intrieste periode op jou ligt te wachten, dat wordt dat zo. Overtuigingen worden altijd waar, wat je aandacht geeft, groeit.

Tips voor meer fysieke en mentale energie

Zoek het daglicht op want daglicht beïnvloedt je gelukshormonen serotonine en endorfine. Open je gordijnen en laat het licht binnen of ga zelf naar buiten. Een half uurtje buiten-zijn per dag doet al wonderen. Even een frisse neus halen en die saaie taak los je vol nieuwe energie op.

Kom in beweging en doe aan sport. Doe het alleen of bel een paar vrienden. Beweging beïnvloedt je hormonen en ze geven jou goesting om verder te doen. Goesting om iets nieuws te doen en goesting om veel meer dingen vanuit je hart te doen.

Vergeet niet te lachen. ‘Veel lachen’ is het antwoord van veel meer dan 100-jarigen op de vraag waarom ze zo oud werden. Wil je een lang, gelukkig en gezond leven, kies dan voor een lachend leven. Een glimlach op jouw gezicht, zorgt voor meer geluk voor jezelf. Wacht niet tot de ander lacht, doe het zelf. Als je glimlacht, gemeend of niet, herkent je brein de spierbeweging in het gezicht en gelooft het dat er iets leuks gaande is, waardoor er meer geluksstoffen vrij komen.

Dankbaarheid is het allerbeste beste medicijn. Heb jij al een dankdagboekje? Schrijf na elke dag 5 zaken op waar je dankbaar voor bent en hou het bij. Probeer geen twee keer hetzelfde te schrijven. En je zal merken, door deze dagelijkse 3 minuten zal je veel gelukkiger in het leven staan.

En wees lief. Voor jezelf en voor anderen. Lief zijn maakt jou en de anderen blij. Geef eens meer een compliment, zeker aan jezelf.  Geniet er van.

De winter staat in het teken van naar binnen keren, uitrusten en je voorbereiden op de lente. Slaap in deze koude periode gerust een uurtje langer. Of liever, ga een uurtje vroeger slapen. Op die manier komen je meer in het ritme van de natuur en haal je meer energie uit je nachtrust.

Als jij beslist dat je kan genieten van de verstilling, dan komen er lichtpuntjes op jou af. Dan gaat jouw aandacht naar die kleine geschenkjes waar je niet op let als je met je hoofd tussen je benen rond loopt. Dus, treed de winter positief tegemoet en doe toch leuke dingen zoals een lang en vrolijk telefoongesprek, maak een WhatsApp groepje van de vrolijke maten waarin enkel positieve boodschappen mogen staan, steek een kaarsje aan bij je ontbijt, neem een lekker bad en lees een goed boek.

Doe minstens dagelijks een powernap. En doe het gewoon graag. Geniet er van. 

Wij kunnen jou via ons online programma PRANA-flix  helpen met doelgerichte, rustgevende audio’s en toffe, nuttige en zinvolle online cursussen.

Op de prana-flix kan je een aantal audio’s vinden die jou ’s morgens al op weg helpen 

-    Verschillende powernaps

-    Contact met je innerlijk kind

-    Jezelf afschermen als voorbereiding op een moeilijke vergadering, de kokon.

-    Vragen stellen voor oplossingen.

-    Doelen beter en sneller realiseren.

-    Overtuigingen veranderen.

-    Je dromen begrijpen….


Of kies op ons platform een eerder langlopende training.

Ik geef enkele voorbeelden.

-    Doe 22 dagen lang de Morning Rituals van Patrick. Hij begeleidt jou elke morgen op een luchtige toon om van die dag een pareltje te maken.

-    Verdiep je in "Maak een Hart voor jezelf" . In 8 weken helpt Kenny jou om geen speelbal meer te zijn tussen je gezin, je relatie en je werk. Speciaal voor werkende mama's die alles combineren en geen tijd vinden voor zichzelf.

-    Het geheim van de spiegel is een prachtige extra opleiding in de prana-flix waarbij je in 3 stappen en gedurende 3 maanden niet alleen een échte kijk op je leven, maar ook krachtige technieken leert, om je leven te sturen in de richting, die jij wil dat het uitgaat!

-    Je hersenactiviteit leren sturen. Je leert zowel hoog alfa, laag alfa alsook thêta te bereiken. Hierdoor leer je het totale potentieel van je brein te benutten. Deze training is tevens een noodzakelijke basis om beter te studeren en te reproduceren.

-    Je doelen sneller bereiken. Via deze training verwerf je inzicht in je eigen doelen maar ook je (on)bewuste weerstanden. Je leert communiceren met je brein om jezelf te (her)programmeren.

-    

Zo zie je maar. Ons platform is net als netflix, er is een ruim aanbod voor jou. En al deze oefeningen en nog veel meer zitten inbegrepen in je abonnement.

Wij zorgen voor waar voor jouw geld, zorg jij voor een stralende lente? Bereid je NU  voor op de lente, zodat ook jij kan bloeien als nooit tevoren.

Wil je meer informatie over de ONLINE opleiding prana-flix? Ga naar onze website en bekijk het filmpje waar ik uitleg geef over het programma. https://prana.be/prana-flix


Over de schrijver
Psychologe, trainer, coach, auteur en bedrijfsleiderIk studeerde af in 1993 en ben sindsdien gepassioneerd door de fantastische mogelijkheden van het brein. Ik leerde deze mogelijkheden kennen toen ik nog studeerde en slaagde erin om mijn studietijd te halveren en bovendien in die helft van de tijd ook 2 jaren ineens te volbrengen met dubbel zoveel resultaten. Wow, dit wou ik aan iedereen leren! Hierdoor ontwikkelde ik een eigen Selfcoaching traject. Sinds 1997 begeleid ik samen met mijn team medewerkers, leidinggevenden, bedrijfsleiders en zelfstandigen en leer hen om hun brein beter te benutten met minder inspanningen en stress. Met die methodes leert men onbewuste weerstanden, angsten en twijfels aan te pakken en te komen tot een blijvende gedragsverandering. Ondanks mijn psychologische achtergrond is ook mijn logische brein sterk actief. Ik hou van ‘met de voeten op de grond’ en concrete resultaten. ‘De selfcoaching training wordt vaak ‘the missing link tussen alle gangbare technieken ‘ genoemd. Blijf je steeds weer hangen in je zelfde gedrag of blijf je uitstellen en kom je niet of moeizaam tot actie? Laat het me weten, dan maken we even kennis. Auteur van 2 boeken: 1/ Selfcoaching ontdek de ongekende mogelijkheden van je brein 2/ Help ik word geleefd: Concrete selfcoaching tools om je leven in eigen handen te nemen
Reactie plaatsen