Hoe kinderen angst voor succes ontwikkelen

Hoe kinderen angst voor succes ontwikkelen

Heb jij ook een knappe zoon of kleinzoon en een superintelligente dochter?

Heeft jouw kleindochter een stem als een nachtegaal? En zie je in haar een nieuwe Laura Pausini? 

Ouders en grootouders blinken van trots als ze het over de kinderen en kleinkinderen hebben

Veel ouders en grootouders gaan wekelijks supporteren voor een kind of een kleinkind. Ze spelen uren taxichauffeur, van dans- naar muziekschool en allerhande wedstrijden. Ze willen het allerbeste voor die kinderen. De bedoelingen zijn goed. Maar houden we soms nog voldoende rekening met het kind zelf?

Van grote mensen begrijpen we dat ze angsten hebben maar meer en meer kinderen kampen  met angsten. 

Waarom? 

Ze willen voldoen aan verwachtingen of vermeende verwachtingen van ouders en de omgeving. Ze willen voldoen, ze willen liefde en waardering krijgen want ze zien al die mensen graag. Maar soms wordt dat allemaal zwaarder voor hen dan we ons voor mogelijk houden.

Herinner jij je die vervelende vraag van oma of opa als je langs ging: ‘En hoe gaat het met je rapport?’ Leuk, als je een schitterend rapport had. Maar de meeste kinderen zijn niet de beste van de klas. Nog erger is voor veel kinderen dat de punten voorgelezen worden en er zelfs een rangschikking is. Lander is een hele slimme. Soms staan kinderen er op dat moment niet bij stil, maar later herinneren ze zich dat moment wel. Het is een moment waarop de overtuiging, 'Ik ben niet goed genoeg' kan ontstaan. 

Veel kinderen zijn de familiebijeenkomsten gaan haten. En jaren later voelen ze nog een jaloersheid of een gelatenheid. 

Dat is hoe overtuigingen ontstaan

Vanuit de ervaringen ontstaan overtuigingen. Al heel jong trekken kinderen conclusies over zichzelf bij wat ze meemaken in hun opvoeding en andere contacten. Overtuigingen ontstaan meestal voor de leeftijd van 7 jaar. Op die leeftijd is de leefwereld beperkt en neemt het kind de waarheid aan van mensen die heel dichtbij zijn. Mensen die verantwoordelijk zijn, mensen die voor het kind zorgen.

Zo gaat het ook met Nand. Is dit ook voor jou een herkenbaar verhaal? 

Verhaal van Nand

Nand eigende zichzelf een aantal overtuigingen toe die te maken hadden met succes. Hij ontwikkelde angst voor succes en kreeg overtuigingen over succes die misschien wel een heel leven kunnen meegaan. 

Nand was een gezonde kleuter, zot van een bal, een jongen met heel veel energie die samen met zijn vrienden wou voetballen. De jongen dacht alleen aan spelen, een bal raken, een goal maken. Dat was zowat het liefste dat hij deed. En winnen natuurlijk. 

Hij mocht meespelen en trainen bij de plaatselijke voetbalploeg. Mama en papa kwamen supporteren, net zoals al die andere mama’s en papa’s. Oma en opa kwamen ook kijken en alles werd vastgelegd met de GSM. Nadien gingen de filmpjes de familie rond. Nand kreeg er veel commentaar over;  meestal positief maar plots leek iedereen wel een trainer. 'Je moet dit, je moet dat...'

Nand deed het goed. Hij spurtte achter elke bal. Als hij eens truitje-trek deed, werd dat zelfs bejubeld, tegen de zin van de coach. En al vlug scoorde hij zijn eerste goal en zijn tweede.

Zijn talent was niemand ontgaan; de trainer, de moeders en vaders, de eigen ouders en grootouders, de vriendjes die niet altijd blij waren toen hij weer die goal maakte.

De trainer zei al dat hij zeker nog bij OHL Leuven zou spelen en dat zeiden ook meerdere ouders. Bovendien riepen al die ouders aan de kant, ze supporterden voor hem, voor zijn vriendjes. Nand wist niet zo goed om te gaan met al die aandacht. Dit was nieuw voor hem en raar.

 Hij vertelde zijn oma dat hij niet in Leuven wou spelen, dat hij gewoon wou voetballen.  Nand zat in de derde kleuterklas, hij was amper 5 jaar oud.

De kleuter was niet opgewassen tegen de vele commentaar van ouders en wou voetballen in de ploeg in zijn buurt, met zijn vriendjes en niet bij een ploeg in een hogere categorie. Hij wou ook geen ruzie met zijn vriendjes. Al  die ouders die stonden te roepen, dat was verwarrend voor een jong en gevoelig kind.  

Enkele maanden later kreeg hij buikpijn. Hij wou niet meer voetballen. Hij zei niet waarom maar wou er niets meer horen. Hij stopte ermee, midden het seizoen. 

Zijn onbewuste overtuigingen wonnen het van zijn talent.

Wat zijn overtuigingen?

Overtuigingen zijn diepgewortelde individuele gedachten die zorgen voor de eigen waarheid. Ze zijn gecreëerd vanuit ervaringen, vaak lang geleden. Ze zijn de basis voor ons denkkader en onze blik op de wereld. Meer nog, ze bepalen ons leven.

Hoe dat komt? Slechts  5% van wat we doen, krijgt sturing vanuit ons bewuste brein. Ons onderbewuste daarentegen is verantwoordelijk voor de overige 95%. En de overtuigingen die ons aansturen of beperken zitten net in ons onderbewuste brein.

De waarheid is dat de overtuigingen die Nand zich op heel korte tijd eigen maakte, hem blokkeerden, hem ziek maakten. 

Wat was er aan de hand?

Nand durfde niet meer spelen, de uitdaging van het voetbal niet meer aangaan, ook al wilde hij dat zo graag. Hij kreeg angst om niet te voldoen aan de verwachtingen van de anderen. En hoogstwaarschijnlijk hebben de anderen; de coach, de ouders, de grootouders dat niet zo bedoeld, maar voor Nand was dat zijn realiteit.

In het slechtste geval draagt Nand die angst mee zijn leven lang; als hij op het werk een nieuwe promotie krijgt, als hij veel punten heeft op school, als hij succes heeft bij de meisjes. Misschien wijst hij succes af omdat hij de overtuiging heeft dat succes alleen gedoe is.

Gelukkig zagen zijn ouders wat er aan de hand was. Ze gaven hem de tijd en 4 jaar later herbegon hij met voetballen. Ouders en grootouders verzekerden hem dat het maar een spel is en dat hij vooral moet genieten.

 Onbewust ontwikkelde Nand volgende overtuigingen

Als ik zeer goed speel, mag ik niet in mijn ploeg blijven.

Ik moet altijd meer goals maken.

Ik mag mijn familie niet ontgoochelen.

Ik moet altijd de beste zijn.

Als ik te goed speel, willen mijn vrienden mij niet meer..

Dit is een voorbeeld van een kleine jongen met stress eb angst voor het onbekende. Stress door het succes en angst voor het succes. Rationeel wou hij voetballen. Onbewust was hij bang voor de nadelen van succes. Hij wou niet weg bij zijn vrienden, hij wou niet constant horen hoe goed hij was, hij wou geen druk om constant beter te spelen en nog meer goals te maken.

Sabotage door ANGST  

Nand kreeg buikpijn. Zijn lichaam zei 'neen'. Zijn onbewuste brein gaf aan dat het veel veiliger was om niet te voetballen en zijn lichaam hielp hem daarbij.

Op non-actief staan, heeft voordelen. Nu moest Nand geen jaloerse blikken meer zien, zich geen zorgen maken over spelen in Leuven, stond hij niet constant onder druk. Dus zorgde zijn onbewuste voor hem en beschermde hem voor zijn angst om te falen,  voor zijn angst om meer te moeten presteren.

 Alles wat iemand overkomt, heeft te maken met onbewuste overtuigingen.

Nand was nog te jong om zijn overtuigingen te veranderen. Gelukkig had hij mensen rondom zich die hem begrepen en en die hem begrepen. Zijn ouders luisterden naar de signalen die zijn onderbewuste hem gaven via zijn ziekte.

Herken jij degelijke ervaringen uit je kindertijd en hield jij er beperkende overtuigingen aan over?   

Kijk dan met de blik van een volwassene naar de boodschappen die je toen kreeg. Jouw naasten bedoelden het goed of kenden de gevolgen niet van wat ze deden. Beperkende overtuigingen zijn vaak ontstaan uit goede bedoelingen.  

 Als je iets wil bereiken is het nodig om te kijken wat je wil bereiken en wat je kan tegenhouden om het niet te doen. 

De oplossing is kijken naar welke overtuigingen jou beperken en vervang ze door compenserende overtuigingen.

Je bent nu geen kind maar diep in jezelf zit misschien wel een gekwetst innerlijk kind en dat kind wil aandacht.

Wil je meer weten? Luister dan naar de podcast over overtuigingen   

In deze podcast leg ik uit wat overtuigingen zijn, hoe ze ontstonden en welke rol stress speelt. 

 

Oefening baart kunst  

 Overtuigingen aanpakken zorgt ervoor dat je terug controle krijgt over jouw leven.  Als je de technieken kent om overtuigingen te veranderen, kan je daar nu mee aan de slag. Succes!

Zo niet, help ik je graag en wil je graag laten zien hoe je je krachtige beperkende overtuigingen zelf kan aanpakken. 

  1. Schrijf je in voor het gratis online webinar via Prana.be/overtuigingen .
    Vul je naam en e-mailadres in en je krijgt een uitnodiging.
  2. Download het gratis e-book.
  3. Beluister de podcast ‘de kracht van overtuigingen’ om je te laten inspireren tot het vinden van jouw beperkende overtuigingen. Je vindt deze podcast in spotify, Apple podcast, google podcast, podcastaddict en op onze website: https://prana.be/podcast.

 

 

Over de schrijver
Psychologe, trainer, coach, auteur en bedrijfsleider Ik studeerde af in 1993 en ben sindsdien gepassioneerd door de fantastische mogelijkheden van het brein. Ik leerde deze mogelijkheden kennen toen ik nog studeerde en slaagde erin om mijn studietijd te halveren en bovendien in die helft van de tijd ook 2 jaren ineens te volbrengen met dubbel zoveel resultaten. Wow, dit wou ik aan iedereen leren! Hierdoor ontwikkelde ik een eigen Selfcoaching traject. Sinds 1997 begeleid ik samen met mijn team medewerkers, leidinggevenden, bedrijfsleiders en zelfstandigen en leer hen om hun brein beter te benutten met minder inspanningen en stress. Met die methodes leert men onbewuste weerstanden, angsten en twijfels aan te pakken en te komen tot een blijvende gedragsverandering. Ondanks mijn psychologische achtergrond is ook mijn logische brein sterk actief. Ik hou van ‘met de voeten op de grond’ en concrete resultaten. ‘De selfcoaching training wordt vaak ‘the missing link tussen alle gangbare technieken ‘ genoemd. Blijf je steeds weer hangen in je zelfde gedrag of blijf je uitstellen en kom je niet of moeizaam tot actie? Laat het me weten, dan maken we even kennis. Auteur van 2 boeken: 1/ Selfcoaching ontdek de ongekende mogelijkheden van je brein 2/ Help ik word geleefd: Concrete selfcoaching tools om je leven in eigen handen te nemen
Reactie plaatsen