Eén van mijn taken is het organiseren van teamtrainingen. Hierbij helpt mijn observerend vermogen mij heel hard om de verschillende gedragsstijlen en verschillende type personen binnen een team te herkennen. Daarna linken we samen met de teamleden deze observaties aan een persoonlijkheidsmodel (Insights-MBTI-DISC).
Vervolgens geven we daar dan de nodige inzichten mee van hoe verschillend en complementair zij kunnen samenwerken, communiceren, motiveren…
Door het Selfcoachingsmodel® te integreren, verschaf ik hen inzichten in wat stress met hen doet, zowel positief als negatief. Uit de positieve zaken halen ze energie terwijl de negatieve zaken (hun eigen valkuilen of blinde vlekken) hen net energie kosten. Ze worden bewust welke impact stress kan hebben op hun efficiëntie en op de efficiëntie van hun teamleden.
Door hen eerst rond hun interne dialoog, focus en overtuigingen te laten nadenken, werken ze uiteindelijk verder aan hun obstakels om nog meer uit zichzelf te kunnen halen. Het is een belangrijke stap om nog meer openheid binnen in een groep te krijgen. W bouwen op deze manier verder aan een team vol vertrouwen in elkaar.
Is er een nood aan een nieuwe visie, dan gebruiken we de Prana-GPS-brainstormtechniek om de neuzen terug in dezelfde richting te krijgen. Het herdefiniëren of herontdekken van de waarden van het team is bv. zo één toepassing.
Jammer genoeg moeten we ook vaststellen dat er ondanks alle inspanningen en goede intenties er een tekort aan energie kan ontstaan waardoor de stress het te vaak overneemt. Dit leidt dan tot misverstanden/conflicten, micromanagement of zelfs pestgedrag. Daar nemen we dan met de nodige discretie onze rol als bemiddelaar op om de mensen terug te leren relativeren en los te laten. Ze dienen terug te beseffen dat er prioriteiten zijn die ertoe doen in het leven en dat niet alles alleen maar rond efficiëntie en perfectie draait.
Vandaag komen we ook in contact met heel wat veranderingen, deze veranderingen worden door elk persoon/team/afdeling op hun eigen manier ervaren maar steeds volgen ze een vast proces. We wisten binnen Prana deze fases begrijpbaar in een bestaand model te gieten. We hebben dit vereenvoudigd als een werkbaar leidinggevend changemodel waarbij de juiste communicatieve vaardigheden, zelf-motivatie en anderen motiveren in aan bod komen.
Klanten en collega's weten dat ik niet de persoon ben die uren op de sociale media spendeer, omdat ik daar naar mijn gevoel te weinig content zie passeren. Echter is er nu sedert 2019 binnen Prana een community en een volledig online platform met allerlei trainingen, webinars en masterclasses.
In deze community vind ik echter wel fijne vragen en reacties terug met heel fijne mensen. Soms ook heel persoonlijke vragen wat getuigt van hoeveel vertrouwen de mensen hebben in Prana. Het is een heel leerrijk platform die dagelijks activiteiten vertoont en waar ik maar al te graag actief ben.
Ook het verder aanvullen van trainingen en specifieke modules in onze Prana-flix is een nieuwe taak die er is bijgekomen. Behalve dat je een camera hebt als publiek, is het opzetten van deze video-trainingen een fijne, nieuwe manier om mensen verder te helpen.
Community of Prana or no community of Prana??? Prana-flix or no Prana flix??? That is not the question, but it is the answer