Een mindset voor passie en ondernemerschap

Mindset, het fundament voor ondernemerschap. We hadden het er al over in de vorige blog. Mindset is het belangrijkste item om te komen tot actie en daadkracht.

Enkel een bedrijfsleider die ZELF tot actie en daadkracht komt, kan zijn bedrijf laten groeien. Het is een publiek geheim dat een bedrijf de spiegel is van de bedrijfsleider.

In deze blog vertel ik hoe je tot een mindset komt die effectief ondersteunend is en die jou als ondernemer laat groeien.

Werken aan je mindset is een neverending story

Als je al werkte aan je mindset en je denkt dat je klaar bent voor de rest van je leven?  Vergeet het! Het is niet zo. Als ondernemer komen er constant nieuwe uitdagingen op je pad. En nieuwe uitdagingen vragen een evoluerende mindset. 

Bij elke verandering, verbetering, uitbreiding, voor elk issue dat op je pad komt, krijg je een confrontatie met je eigen overtuigingen. Groeien als mens is steeds dieper in jezelf graven. Groeien als bedrijfsleider is de mens in jou laten groeien. 

Groei geeft meestal een zekere stress. We worden ons vooral bewust van overtuigingen op het moment dat we in stress zijn.  Momenten dat we dreigen op te geven, momenten dat we willen vluchten of momenten waarop we we met allerlei kwaaltjes geconfronteerd worden. Dat zijn tekenen aan de wand, tekenen dat we onze onderbewuste overtuigingen moeten onderzoeken. Deze liggen aan de oorsprong van overbodige stress. Als we ons niet vertrouwd voelen in een situatie, als we twijfelen aan onszelf, dan hebben we ons nog niet de juiste overtuigingen eigen gemaakt om die volgende stap te zetten. 

Overtuigingen zijn krachtig. Soms werken ze voor ons, soms werken ze tegen ons.  

Wil jij een mindset waarbij je los komt van wat jou stoort, waar je voor wegloopt, wat jou angst inboezemt, wat je uitstelt, dan kan je aan die overtuigingen werken.

En die beperkende overtuigingen kunnen op veel terreinen liggen. 

Durf je niets of weinig posten op internet? 

Durf je je prijs niet vragen?

Durf je jezelf niet te tonen?  

Kom je er maar niet uit wie jouw ideale klanten zijn? 

Dan heb je onderliggende beperkende overtuigingen aangaande deze item.

Mindset, overtuigingen en eigenwaarde 

Voor de meeste bedrijven zijn online sessies maar echt op gang gekomen sedert de pandemie. Wij bij Prana mental Excellence startten al veel vroeger. En het vroeg aanpassingen, we hebben ook gezweet.. Ik ontdekte dat het niet vlot ging, dat ik de boel de boel wou laten maar merkte ook dat ik een aantal beperkende overtuigingen had over online leren. Ik dacht zelfs dat het echt niets voor mij was en ik maakte mezelf wijs dat het geen meerwaarde had. Tot ik vaststelde dat dit enkel angst was. En de overtuigingen die tot die angst leidden pakte ik aan want wie vooruit wil met zijn bedrijf en wil blijven groeien, kan de toekomst niet uit de weg gaan.

Angst voor kritiek 

Een mogelijke angst voor het online gebeuren, posten op social media of het geven van cursussen online, is angst voor kritiek. Het is een feit dat veel mensen hun frustraties uiten op social media zonder te denken dat er hard werk van ondernemers achter zit. Internet is een fantastisch maar ook een gevaarlijk medium. Sommige mensen hebben over zowat alles een mening en vooral een vernietigende mening. Niet fijn, vooral omdat je je niet altijd kan verdedigen.

Het helpt om jezelf de overtuigingen toe te eigenen dat negatieve mensen die hun frustraties uiten op het internet niet jouw ideale klanten zijn. En dus besteden we er best geen energie of aandacht aan.

Met ons gezond verstand beseffen we dat wel. Maar op het moment dat we in stress zijn, komen de overtuigingen die jij jezelf heel lang geleden eigen maakte de kop opsteken. Je bent een goed mens, je wil goed doen, je wil iedereen tot vriend houden. Maar dat lukt niet altijd. Negatieve reacties krijgen is altijd frustrerend maar er leren mee omgaan, hoort erbij.  

Ook jij weet dat negatieve mensen vaak  weinig zicht hebben op de eigen overtuigingen, zelf met angsten zitten en vluchten voor die angsten door de ander de schuld te geven. Ze vluchten in slachtofferschap. En dat is een mindset die net niet past bij een ondernemer. 

Ondersteunende overtuigingen

Als we remmingen voelen, kunnen we ons best ondersteunende overtuigingen eigen maken.

Overtuigingen als

‘Je kan niet iedereen bereiken,

Je kan niet iedereen overtuigen,

Je kan een ander niet veranderen’ 

zijn waardevol en ondersteunend.

Weet dat wij dingen en mensen aantrekken volgens onze mindset?

Vrolijke, enthousiaste mensen trekken soortgenoten aan. Klagers omringen zich meestal met andere klagers. Authentieke mensen trekken andere authentieke mensen aan. Uiteindelijk trekken we mensen aan op basis van onze overtuigingen, de basis van onze mindset. 

Weet dat jij geen andere optie hebt dan mee te groeien met je zaak. Werken aan je eigen overtuigingen ter ondersteuning van je mindset, is een keuze. En je eigenwaarde zal groeien als je ondersteunende overtuigingen over je eigenwaarde inprent. 

Echt in iets geloven reduceert stress 

Wij hebben jarenlange ervaring met onze selfcoaching methodes in bedrijven. Bedrijven hebben een budget om hun werknemers op te leiden en hebben er alle belang bij dat ze beter kunnen omgaan met stress. De voordelen voor bedrijven zijn win-win want de werknemers werden er beter van en het bedrijf zelf ook, productiviteit en de betrokkenheid verhogen. De gezondheidsproblemen verminderen wanneer werknemers minder stress ervaren en de werkcultuur verbetert naar positiever en meer ontspannen. Zelfs de communicatie en de moraal gaat er op vooruit. Het spreekt voor zich dat onze opleidingen uiteindelijk kostenbesparend waren. En dat weten we, mochten we ervaren, werd ons gemeld. 

Deze zekerheid zorgde voor een hoog enthousiasme en een sterke dynamiek in ons bedrijf. 

Maar wij wilden meer. We wilden ons focussen op mensen met een burn-out of mensen die de kans vanuit hun werk niet kregen.

We stonden voor een aantal uitdagingen. Daar was de prijssetting terug. ‘Konden we individuele deelnemers laten betalen? Er is zoveel gratis op het internet. Zullen de mensen inschrijven voor een betalende cursus?' 

Ik voelde de Ja, maar bij mezelf naar boven komen.  Dat is een teken dat er beperkende overtuigingen zijn, waar je tegenaan loopt.

Na eerst mezelf rationeel te overtuigen, ging ik aan de slag met de onderliggende overtuigingen die mij afremden.  Rationeel wist ik dat gratis cursussen vaak enkel teasers zijn. Ze brengen de mensen niet next level. 

Wij geven waardevolle informatie via onze e-books, podcasts, blogs en gratis cursussen maar als je je inschrijft voor een opleiding, krijg je pas echt waarde voor je geld. Krijg je verdieping, kan je echt resultaten boeken.

Als je je overtuigingen aanpakt, ga je door de weerstand en door de emoties die achter de overtuigingen zitten.

‘Ik kan geen geld vragen voor online trainingen’

Verving ik door 

‘Mijn cursussen zijn waardevol en hebben een meerwaarde’

En met een minimum aan stress werkte ik verder aan onze online programma's. Met een positief resultaat tot gevolg.

Aan het einde van de tunnel is er licht 

Uiteindelijk zette ik door en gelukkig want de online trainingen, zowel voor bedrijven als voor individuen hebben een meerwaarde.

Mensen gaan dieper leren doordat ze de opnames verschillende keren kunnen herbekijken. De online trainingen zijn stelselmatig opgebouwd en mensen kunnen ze frequenter inplannen dan de live trainingen. En zo waren er nog verschillende voordelen die we nooit hadden ontdekt, hadden we niet door de pijn en de frustratie aan onze mindset gewerkt. 

Je moet door je beperkende overtuigingen om de echte voordelen te zien van je nieuwe aanpak.

 Spreken voor een groep geeft aan veel mensen enorm veel stress. Ook daar liggen beperkende overtuigingen aan de basis. Ik had die beperkende overtuigingen niet om voor voor een groep te spreken, maar wel voor een camera. Ik voelde dat ik daar nog overtuigen aan te pakken had toen ik vaststelde dat ik uitstelgedrag had.

Ga voor jouw ideale klant 

Je bent natuurlijk altijd verplicht om een goed aanbod te doen. Maar waarom kiezen mensen jou? Omdat hij/zij gelijkenissen ziet? Iets ziet in jou? Jij iets zei dat net heel goed binnen kwam? Jij triggerde hem of haar? De ideale klant voelt dat jij een oplossing kan bieden. Mensen kiezen meestal niet rationeel, ze kiezen voor iemand of een dienst, vanuit emoties. Vraag dat maar aan reclamemakers?  

Ook als je zelf denkt dat je nog onvoldoende beslagen bent om aan je bedrijf of praktijk te beginnen, is dat een overtuiging. Jouw ideale klant zoekt jou voor jouw kennis, voor wat jij te bieden hebt.

‘Ik ben er nog niet klaar voor’ is dus ook gewoon een overtuiging.

 Blijf jezelf er zijn anderen genoeg

Je kan niet iedereen bereiken. Maar als je als ondernemer stevig in je schoenen staat, goed weet wat je verkoopt, overtuigd bent van je eigen product en als jouw verhaal zo authentiek is dat sommige mensen zich er in herkennen, dan ben je op weg om een klantenbestand op te bouwen.

Je trekt uiteindelijk klanten aan die bij jou passen omdat je jezelf bent. Door het feit dat je jezelf kan zijn, heb je ook veel minder stress en kom je tot een authentieke connectie met je klanten. Hij maakt jou ook veel gelukkiger in je job.

Vergeet niet dat jouw klanten ergens jouw spiegel zijn. En jij die van hen.

En dat vraagt constante zelfreflectie.

Als je klanten niet betalen,. Wil dit misschien iets zeggen over jouw mindset?

Als jouw klanten afhaken. Wil dit misschien iets zeggen over jouw mindset?

Als je veel klanten hebt die blijven twijfelen voor een aankoop. Zegt dat iets over de twijfel in jezelf?

Uiteindelijk is het eenvoudig. Als we alert zijn op onszelf, onze angsten, onze overtuigingen en we werken eraan om een authentiek iemand te zijn, komen de klanten die wij nodig hebben bij ons. 

‘Wat jij zoekt, vindt jou’. Dat wist Rumi, de Perzische filosoof al in de 13 de eeuw.

Beluister ook de podcast over mindset deel 2

Het is wijs om de juiste hulp te zoeken. En te vinden. Herken jij je in de kracht van overtuigingen en het belang van de mindset? Dan heb ik nieuws voor jou.

Ben je zelfstandig ondernemer of bedrijfsleider? Voel je je overweldigd door de dagelijkse taken van het runnen van je bedrijf? 

En begin je je passie en motivatie meer en meer te verliezen?  

Ook wij herkennen dat, we zijn al meer dan 26 jaar aan het ondernemen. En we zijn er nog. Meer dan ooit, vol enthousiasme. 

We leerden veel van de weg die we aflegden. Alleen of met de nodige hulp. Je kan best leren van mensen met ervaring en mensen die het zelf uithouden en succesvol zijn, van mensen die zelf een solide bedrijf runnen. 

Al meer dan 26 jaar begeleiden wij werknemers en ondernemers die met stress en uitputting te maken hebben. En nu willen wij die kennis en ervaring doorgeven. 

Herstel je Passie

Te veel ondernemers verloren hun passie. DAAROM ontwikkelde ik een 90 dagen training: 'Herstel je Passie: 90 dagen stappenplan voor ondernemers'

Voor

- ondernemers die ooit hun bedrijf hebben opgericht vanuit hun passie, maar die deze passie intussen (deels) zijn verloren door de hoge druk en de bijkomende verantwoordelijkheden die (vaak) buiten hun interessegebied liggen, 

- ondernemers die willen groeien, maar de energie niet meer hebben en die het gevoel hebben dat er geen oplossing is.

Met de 90 dagen training: 'Herstel je Passie: 90 dagen stappenplan voor ondernemers'  zal je niet alleen je eigen leven verbeteren, maar ook het succes van je bedrijf vergroten en meer vrijheid terugwinnen om te genieten van het leven buiten het werk.

Heb je interesse in en wil je meer informatie ontvangen, zet je vrijblijvend op de wachtlijst ga naar https://prana.be/passie

Het ligt in de bedoeling dat we regelmatig een nieuwe groep opstarten met ondernemers. Als je op de wachtlijst staat, krijg je verdere informatie.

Zo helpen wij jou om je stress een weerstanden en je blokkades aan te pakken.

Ik help jou om jouw mindset en bedrijf succesvol te maken. 

Ford wist het al: 'Als je altijd doet wat je altijd deed, zet je gaan stap vooruit'. Dat wil jij jezelf niet aandoen. 

Ga voor meer nuttige informatie naar https://prana.be/passie

Graag tot dan.