Een powernap is een net-niet-slaapje. Je hersenactiviteit daalt dan tot net voor je diepe slaap (thêta-niveau genoemd). Het is een zalig gevoel van ontspanning. De omgeving verdwijnt naar de achtergrond en je zit in een heerlijke innerlijke concentratie. Je denkt wellicht aan van alles, maar je beseft eigenlijk niet meer goed aan wat je hebt gedacht. Het was zalig. Maar je beseft dat je niet echt sliep. Dat is het thêta gevoel. 10 à 15 minuten powernap geeft je een recuperatie die overeenkomt met 1 à 1,5 uur slaap. Een powernap doe je best zittend en niet liggend. Wanneer je immers in de diepe slaap komt, dan heb je vooral fysieke recuperatie en geen mentale recuperatie. Het is echter dit laatste dat wij vooral nodig hebben. We zijn immers meestal mentaal overbelast, niet fysiek want we zitten ganse dagen. De powernap kan je best gebruiken om nieuwe energie op te doen tussen twee karweien door, of om na het werk weer bruisend van energie te kunnen verschijnen voor de afspraak die je hebt. Iedere keer als je je afgemat voelt kun je er gebruik van maken. Ook wanneer je bijna in slaap valt in de auto. Zet je even langs de kant van de weg en doe een korte powernap. Slechts een kwartiertje afdalen in het thêta-domein zal je meer energie en werklust opleveren dan urenlange koffiepauzes of alleen wat rondhangen. Ook wanneer je last hebt van stress of stressklachten dan zal een powernap wonderen doen. Ik zal je via onderstaande video vertellen hoe je een powernap voor beginners kan doen. Wil je je er meer in bekwamen om op een snelle manier (in 2 minuten) in diep thêta te komen, laat het me weten door me een mail te sturen. iris@prana.be In de volgende video licht ik de oefening stapsgewijs toe. Hieronder vind je een stapsgewijze begeleiding (audio) om te leren ontspannen en een powernap te doen. [playlist ids="200358"] Veel succes!  

Artikelen in Hoe doe je een powernap?